Larsson (M): Dags för boendedialog i Hässelby Gård

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2014 06:30 CEST

Äldre och ytterstadsroteln, Stockholms stad

Äldre och ytterstadsborgarråd Joakim Larsson (M)

I dag lördag 10 maj är det dags för återkopplingsdag inom boendedialogen i Hässelby Gård. En rad aktörer som är delaktiga i arbetet finns på plats för att prata med boende om utveckling av området: Hässelby-Vällingbys stadsdelsförvaltning, Svenska bostäder, Stockholmshem, Trafikontoret, Hässelbyhem, Fast Partner och ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (M).

- Boendedialoger i olika stadsdelar i Stockholm är en grundsten i ytterstadsarbetet, och arbetssättet är en viktig del för att stärka lokala nätverk som i sin tur gynnar en positiv utveckling i varje stadsdel. Det finns en mängd konkreta åtgärder som genomförts efter boendedialoger såsom trygghetsvandringar, upprustning av parklekar och ny gatubelysning, säger Joakim Larsson (M), ytterstadsborgarråd i Stockholms stad.

Boendedialogen är en del av ytterstadsutvecklingen, vilket är en satsning från Stockholms stad på att göra Söderort, Järva och Hässelby-Vällingby ännu mer attraktivt för invånarna. Syftet är att utveckla ytterstaden för dem som bor och verkar där genom att förbättra och utveckla tryggheten, renhållning, utbildningsmöjligheterna, näringsliv, arbetsmarknad, infrastruktur- och stadsbyggnad.

- Bara i Hässelby Gård har det kommit in tusentals synpunkter, och det är tack vare engagerade medborgare vi kan fortsätta att utveckla stadsdelen i nära dialog med de boende, säger Joakim Larsson (M), ytterstadsborgarråd i Stockholms stad.

Fakta:
Boendedialogen i Hässelby Gård äger rum lördag 10 maj kl. 11.00-15.00.

På Hässelby Torg finns ett tält där man kan titta på åtgärder som genomförts eller planeras i stadsdelen, och träffa representanter från de kommunala bostadsbolagen och från Stockholms stad. Barnhörnan är öppen hela dagen.

Boendedialogen inleddes 2010 med insamlingsdagar med boende i stadsdelarna Rågsved, Hökarängen, Bredäng samt Farsta strand. Syftet med Boendedialogen är att bjuda in de boende till dialog och inspirera boende att tycka till om sin stadsdel.

Presskontakt för Joakim Larsson (M): Tobias Nässén, tel. 076-122 92 02