Ulla Hamilton: Mer gröna väggar och tak till Stockholm!

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 15:07 CEST

Ulla Hamilton besökte i dag Stockholmsföretaget Green Fortune som sysslar med vertikala planteringar och växer så det knakar.

Företaget presenterade sin inspirationsskiss för hur tak kan bli små trädgårdar eller gröna oaser i Stockholm. Green Fortune finns i dag i elva länder och det senaste året har omsättningen fördubblats.

- Gröna väggar är mycket spännande och företagets tillväxt vittnar inte minst om att  det är något som efterfrågas allt mer. Inomhus bidrar det till ökat välbefinnande och gröna tak och odlingar utomhus är underbart i en stad och  kan även  vara ett sätt att undvika barriäreffekter och hjälpa bin och insekter att hitta mat.  Stockholm behöver grönska i makroformat såväl som mikroformat och alla bidrag är välkomna, säger miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

- I det förslag som företaget presenterade har de utvecklat området runt Sergelstorg med Kulturhuset och omkringliggande fastigheter. Där finns växthus en liten park och en salladsbar. Jag vill verkligen slå ett slag för att fastighetsägare och arkitekter tar till sig idéerna att utveckla taken i vår stad. Här finns en slumrande potential för ett ännu grönare Stockholm,  säger miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

Lite mera information finns att se på http://www.youtube.com/watch?v=dwPDBkS6K-o.

Pressnummer till Moderaterna i Stockholms stad och län: 08 - 676 81 80

Presschef för Moderaterna i Stockholms stad och län är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Övriga presskontakter är Helena Öman, Oliver Carrà, Håkan Filipsson, Caroline Karlsson, Sara Dennås och Cherine Khalil.