Moderaterna i Stockholms Brandförsvar och Landstinget: ”Nytt avtal räddar liv”

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 15:07 CET

Stockholms Läns Landsting

Lars Joakim Lundquist (M), biträdande hälso- och sjukvårdslandstingsråd

Storstockholms Brandförsvarsförbund

Joakim Larsson (M), styrelseordförande i Storstockholms brandförsvar

Det framgångsrika samarbetet mellan Stockholms läns landsting och brandförsvaret för att rädda stockholmare med hjärtstillestånd kommer nu att förlängas. Stockholms läns landsting tecknade idag avtal med Storstockholms brandförsvarsförbund och Södertörns brandförsvarsförbund om hjärtstartare i brandbilarna. Detta gör att människor med hjärtstillestånd snabbare kommer att få hjälp.

- Avtalet gör att räddningstjänsten också kan rycka ut vid hjärtstillestånd. En insats med hjärtstartare ökar chansen för överlevnad för varje sekund. Genom avtalet som vi träffat har vi nu säkerställt att vi använder våra samlade resurser inom både brandförsvar och ambulanssjukvård för att rädda liv, säger Lars Joakim Lundquist, biträdande hälso- och sjukvårdslandstingsråd (M).

- Brandförsvaret sitter på stora resurser i form av engagerade och kunnig personal, som varje dag räddar liv, Att på detta sätt göra brandförsvaret änn bättre rustat för att rädda livet på Stockholmare kan bara ses som en framgång, säger Joakim Larsson ordförande Stockholms Brandförsvarsförbund (M).

Avtal ska även tecknas med brandförsvarsförbundet Attunda och Norrtälje.

Bakgrund

SALSA (Saving Lives in the Stockholm Area) har varit ett projekt där både brandbilar och andra offentliga anläggningar utrustats med hjärtstartare (defibrillatorer). En insats med hjärtstartare ökar chansen för överlevnad för varje sekund.

Projektettiden har tagit slut, och för att säkerställa att räddningstjänsten (brandbilarna) fortsatt åker på larm från SOS vid misstänkta hjärtstopp och har tillräcklig utbildning och utrustning har ett nytt avtal träffats mellan SLL och de olika brandförsvarsförbunden.

I avtalet säkerställs att räddningstjänsten fortsatt rycker ut på dessa uppdrag och Stockholms läns landsting ersätter brandförsvaret för att de ska kunna ha hjärtstartare i brandbilarna. Därmed säkras att vi inom Stockholms län har kortast möjliga väntetid vid ett hjärtstopp.

För mer information:

Gustaf Stenlund