Nordin (M)/Emilsson: Den globala talangjakten i fokus på Stockholmsmötet

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 09:06 CEST

Idag anordnas den elfte upplagan av Stockholmsmötet där Stockholms stad och Stockholms handelskammare samlar politiker och näringsliv för att diskutera staden och regionens utmaningar. I år är temat kompetensförsörjning och den globala talangjakten. Hur ska stockholmsregionen fortsätta vara attraktivt världen över och bli än mer attraktivt?

– Den stora utmaningen för dem när de kommer hit är bostadssituationen. För att kunna fortsätta locka människor till Stockholm så arbetar vi därför hårt med att öka takten i bostadsbyggandet och har höjt ambitionen till 140 000 nya bostäder till och med år 2030. Även utbyggnad av tunnelbanan och byggande av Förbifart Stockholm är ytterst viktigt, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

– Kampen om talanger är stenhård. Det räcker inte för företag i huvudstadsregionen att erbjuda attraktiva arbeten. Det krävs en attraktiv storstadsmiljö med ett stort utbud av hyresbostäder, bra skolor, bra kommunikationer och all tänkbar service. Grunden för vårt svenska välstånd är att en lång rad världsledande företag har sin bas i vårt land. Ett snabbt växande Stockholm med en internationell arbetsmarknad kan attrahera framtidens internationella företag att sätta bo i Stockholm. Det är bra för Stockholm. Det är bra för Sverige, säger Peje Emilsson, ordförande Stockholms Handelskammare.

Fakta

• För att ta reda på vilka fördelar det finns och vilka utmaningar Stockholm behöver arbeta med har en extern rapport tagits fram. 1000 av de utländska talangerna som i dag finns i Stockholm har tillfrågats om vilka utmaningar och möjligheter de har stött på under sin tid här.
  • Rapporten finner bland annat att så många som 86 procent av dem är nöjda med sin vistelse i Stockholm. 91 procent av de som planerar att stanna hela livet är nöjda.
  • Rapporten presenteras i sin helhet den 11 juni på ett seminarium arrangerat av Stockholms stad och Stockholms handelskammare.

Sten Nordin: Markus Jonsson, 076-12 29 201

Peje Emilsson, 08-506 452 47