Nordin (M)/ Ghasemi (M): I dag fattar Stokab beslut om flytt av huvudkontor till Norra Järva

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2014 16:45 CET

Idag fattar Stockholms stad IT-infrastrukturbolag Stokab beslut om att flytta huvudkontoret från Stockholms innerstad till norra Järva.

– I och med Stokabs flytt till norra Järva fortsätter vår satsning på att flytta arbetsplatser till ytterstaden. Det skapar goda förutsättningar för positiva kringeffekter med mer handel och lokal service i området, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande.

– Jag är mycket glad över att verksamheten och huvudkontoret flyttar till norra Järva där det redan i dag finns ett ICT-kluster. Stokabs nya lokalisering gör att de på ett bättre sätt kan dra nytta av att befinna mitt i detta kluster, säger Tina Ghasemi (M), ordförande Stokab.

Fakta
Alliansen i Stockholms stad har under mandatperioden arbetat målmedvetet för att flytta förvaltningar och kommunala företag till ytterstaden. Hittills under mandatperioden har det bland annat beslutats att utbildningsförvaltningen och kulturförvaltningen flyttar till Järva och äldreförvaltningen och socialförvaltningen flyttar till söderort.

Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201