Nordin (M)/ Järkeborn (M): Ökad satsning på Södermalms ungdomar

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 14:25 CET

Alliansen på Södermalm ger stadsdelsförvaltningen i uppdrag att öka antalet fältassistenter med 25 procent. Syftet är att stärka stadsdelens förebyggande arbete med ungdomar.

– I budget för 2014 satsar vi 10 miljoner kronor för att Stadsdelsnämnderna ska kunna anställa fler fältassistenter. Det är glädjande att se att detta nu sker på Södermalm. Fältassistenterna har en mycket viktig roll att fylla för det sociala arbetet, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

−Fältassistenterna är viktiga för många ungdomar. Därför vill vi öka från fyra till fem fältassistenter. Genom denna satsning vill vi förbättra tryggheten bland unga, förebygga droganvändandet och hitta ungdomar som kan behöva stöd, säger Christoffer Järkeborn (M), stadsdelsnämndsordförande Södermalm.

Södermalms fältassistenter arbetar uppsökande på gator och torg, skolor, fritidsgårdar och på internet. De är ute på kväller och helgar och är bra på att skapa goda relationer. Fältassistenterna har ett nära samarbete med närpolis, skolor, föräldrar och andra stadsdelsförvaltningar.

Markus Jonsson, 076-12 29 201, markus.jonsson@stockholm.se

Christoffer Järkeborn, 070-99 51 567, christoffer.jarkeborn@moderat.se