Norrmalms förskolor i topp bland nöjda stockholmare

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 10:39 CEST

Stockholms stad har genomfört den årligt återkommande förskoleundersökningen för år 2014. Resultaten talar för sig själva. Föräldrar är allt nöjdare med sina barns förskolor inom samtliga kategorier!

- I staden kan vi notera en positiv utveckling inom ett redan mycket populärt och framgångsrikt område: stadens alla fantastiska förskolor. NöjdFöräldraIndex (NFI) har till exempel ökat från 83,6 (2013) till 84,1 (2014) samtidigt som 87 procent av vårdnadshavarna instämmer i att förskolan i sin helhet är trygg och säker. Det är också hela 86 procent som uppger sig vara nöjda med förskolan som helhet, säger Sten Nordin (M), Kommunstyrelsens ordförande.

- Norrmalm ligger i topp inom ett flertal områden, vilket är ett kvitto på att det målmedvetna arbete vi bedriver på förskolesidan också får positiv effekt för barnen. Vi ser det bland annat i trygghetsaspekter, där 93 procent av föräldrarna uppger att deras barn känner sig trygga, samt i personalens bemötande av barnen. Även där är det 93 procent av föräldrarna som uppger att personalen bemöter barnen på ett respektfullt sätt, säger Alexandra Östback (M), ordförande Norrmalms stadsdelsnämnd.

Presskontakt:
Markus Jonsson 076-12 29 201

Bakgrund

• Undersökningen är en totalundersökning och riktas till samtliga vårdnadshavare med barn i förskola i Stockholm stad, både kommunalt drivna förskolor och enskilt drivna ingår i undersökningen.
  •  Syftet med undersökningen är att utveckla den pedagogiska kvaliteten i varje enskild förskola. Resultaten används även för att underlätta valet av förskola för vårdnadshavare i Stockholms stad genom att resultatet publiceras på stockholm.se.

Bifogas: Stockholms stads förskoleundersökning 2014