Påminnelse: Idag presenteras färgen på nya tunnelbanelinjen till Arenastaden

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 06:42 CEST

Efter Alliansens historiska beslut om att bygga ut tunnelbanan med nio nya stationer sjösattes en tävling där resenärerna och allmänheten själva skulle vara de som väljer färg på den nya linjen och skickar in motiveringar till dessa. Nu är tävlingen klar och det finns både en vinnande färg och vinnande motivering.

Hjärtligt välkommen till:

Plats:      Biljetthallen, Odenplans tunnelbanestation
Dag/tid:  Måndag den 1 september, klockan 10:00-10:30

Presentationen hålls inomhus i biljetthallen vid Odenplans tunnelbanestation där den vinnande färgen kommer presenteras tillsammans med den vinnande motivering som juryn har beslutat om.

Medverkar gör bland annat Trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M) och Riggert Andersson Chef Förvaltning för utbyggd tunnelbana, som även är sammankallande i juryn.

Fakta
Utbyggnaden av tunnelbanan planeras nu. Inför att den nya tunnelbanan är klar så kommer SL-kartan att ritas om. Framför allt kommer den nya linjen till Arenastaden – Hagastaden att behöva ha en egen färg och därför har en tävling initierats för att väcka intresse och engagemang för den nya tunnelbanan, då den berör länets innevånare i hög grad. Färgtävlingen är också ett sätt att informera om de nya linjerna.

Den vinnande färgen är den som fått flest röster av allmänheten och en jury har också valt ut tre bästa motiveringarna för den vinnande färgen där den vinnande motiveringen får ett årskort på SL, och tvåan och trean var sitt månadskort.

Claes Wersäll
Pressekreterare hos Christer G Wennerholm (M)
claes.wersall@moderat.se

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222