Pris till stockholms företagare för ökad tillgänglighet

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2010 17:12 CET

Idag har S:t Julianpriset delats ut av Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M). Priset går till företagare som gjort förbättringar av sina lokaler så att alla, oavsett funktionsförmåga, har möjlighet att komma in och ta del av deras utbud och service. Vinnare av årets S:t Julianpris är Farsta Centrum och Casablanca Video.

– Arbetet med att göra Stockholm tillgängligt för alla är mycket angeläget för staden. Det är därför extra roligt att, av de 60 förslag som allmänheten har lämnat in, kunna kora två värdiga vinnare, säger Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd (M).

– De företag som vunnit S:t Julianpriset har använt kreativitet, kunskap och god service för att göra sina lokaler tillgängliga för alla – oavsett funktionsförmåga. Jag hoppas de blir ett gott föredöme för andra, säger Ulla Hamilton (M).

Motiveringar

Casablanca Video, Sveavägen 88
Casablanca Video har nyligen byggt om sin butikslokal för att få en bättre tillgänglighet och fler kunder. Det fanns tidigare ett högt trappsteg och svåröppnade dörrar vid entrén och inne var golvet i olika nivåer. Den nya entrén har automatiska skjutdörrar och ligger i nivå med trottoaren. Innanför entrén ansluter ett svagt lutande golv till golvnivån i butiken. Den nya låga kassadisken ligger direkt innanför entrén och är lätt att nå. Personalen får utbildning i personlig service för kunder med olika behov. I lokalen har det skapats plana golvytor i ett plan med breda gångar mellan hyllsektionerna och en stor yta vid kassan. Filmerna och andra varor är placerade på en bra höjd som de flesta kan nå. Hela butiken har en god belysning. Allt är gjort på ett medvetet sätt och med en bra utformning.

Farsta Centrum, Farsta
Farsta Centrum har tagit ett helhetsgrepp på tillgänglighetsfrågorna. Fastighetsägaren Atrium Ljungberg har på ett elegant sätt löst tillgängligheten vid de om- och tillbyggnader man gjort i det k-märkta centrumet från 1960. Farsta Centrum erbjuder en trivsam miljö där alla, oavsett funktionsförmåga, kan parkera, besöka en mängd butiker, caféer, restauranger, service, kultur, arbetsplatser, frisk- och hälsovård. Det är lätt att ta sig fram och det finns gott om plats både ute och inne. Det finns ett flertal bra placerade och bra utformade hissar som når alla våningsplan och parkeringsgarage. Fastighetsägaren är noga med att alla butiker och andra lokaler håller en god ordning och bra framkomlighet. Det finns många bra ställen att bara sitta och vila, och att gå på toaletten. Särskilt uppskattat är centrumets informationsdisk i gatuplanet, där man kan få en bra personlig service.

Om S:t Julianpriset
S:t Julianpriset har delats ut sedan 2006 och är ett led i stadens arbete med att förbättra tillgängligheten i de lokaler där allmänheten har tillträde. Det handlar till exempel om butiker, restauranger, caféer och hotell. Mer info om det och länk till S:t Julianpriset finns på www.stockholm.se/tillganglig

S:t Julian är värdshusvärdarnas och gästfrihetens skyddshelgon, vilket gör honom till den perfekta symbolen för ett stadsliv där alla är välkomna. S:t Julianpriset är en ren hedersutmärkelse, vinnarna får ett diplom och en vacker glasstatyett av konstnären Hanna Stahle. Dessutom får de mycket goodwill och publicitet.

Presskontakt för Ulla Hamilton:

Helena Öman