Regina Kevius (M): Samarbetet mellan Stockholms stad och föreningar ger förbättrade idrottsmöjligheter

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 06:00 CEST

Idrotts- och stadsbyggnadsroteln, Stockholms stad
Idrotts- och stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M)

Till hösten påbörjas projekteringen av en 7-manna konstgräsplan på Grimsta IP. Utöver den nya konstgräsplanen kommer IF Brommapojkarna att bekosta ett tält som kommer att resas över planen vintertid. Planen väntas stå klar under 2014.

– Idrottsnämndens mål är att få fler stockholmare fysiskt aktiva och samarbeten med idrottsföreningar är oerhört viktiga. Detta samarbete är ett bra exempel på hur Stockholms stad och föreningar tillsammans kan skapa bättre idrottsmöjligheter för stockholmarna, säger idrottsborgarrådet Regina Kevius (M)

– Fotboll är den populäraste idrotten bland såväl killar som tjejer. Genom den nya konstgräsplanen och tältet på Grimsta IP så förbättras möjligheterna att spela fotboll även vintertid, säger idrottsborgarrådet Regina Kevius (M).

Fakta
Den nya planen på Grimsta IP är avsedd för barn- och ungdomsidrotten. Beräknad investeringskostnad är 5,5 miljoner kronor. Beslut fattas på idrottsnämnden den 18 juni.

Stockholm har idag ett 60-tal konstgräsplaner. Under 2013 och 2014 väntas ytterligare drygt 10 konstgräsplaner att anläggas.

Presskontakt:
M-pressjour 08-508 29 222