Sten Nordin/Bonnier (M): Ny rekordnotering av antalet kryssningspassagerare

Finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande
Sten Nordin (M)

Stockholms Hamnar
Ordförande Helena Bonnier (M)

Kryssningssäsongen 2012 via Stockholms Hamnar blev en stor framgång med en ny rekordnotering av antalet passagerare. Totalt besökte 274 fartyg Stockholm och Nynäshamn under säsongen. Antalet kryssningspassagerare summeras till det nya rekordet, 467 000.

– Stockholm är en populär besöksdestination och det visas tydligt med alla kryssningsfartyg som väljer att komma till oss. Kryssningsnäringen är viktig för Stockholm och våra företag, under en säsong beräknas resenärerna spendera mellan 400-450 miljoner kronor på restaurangbesök, utflykter, hotellnätter och shopping, säger finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M).

– Antalet kryssningsresenärer ökar vilket ger oss en ny toppnotering. Totalt 274 fartyg besökte Stockholms Hamnar mellan 7 maj till 2 oktober 2012. Antalet passagerare blev 467 000, en ökning med 17 000 passagerare jämfört med 2011, säger Helena Bonnier (M), ordförande i Stockholms Hamnar.

Presskontakt:
Håkan Filipsson, pressansvarig, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222