Sten Nordin: Budgeten för 2012 antagen - "Ett Stockholm där alla kan växa"

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 21:35 CET

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Nu har kommunfullmäktige i Stockholms stad fattat beslut om budget för 2012. Finansborgarrådet Sten Nordin (M) kommenterar det starka ekonomiska läget som tillåter alliansen att lägga fram en stabil budget med inriktning på långsiktiga välfärdstjänster.

– Vi har en stabil ekonomi i Stockholm stad tack vare god budgethållning och stabila skatteintäkter. Detta gör att vi i vår budget kan satsa långsiktigt på en kraftig utbyggnad av fler bostäder, stora investeringar i välfärdsverksamheter och samtidigt stärka kvaliteten i äldreomsorgen, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

– Som finansborgarråd kommer jag att säkerställa att ingen ska behöva oroa sig för att tillfälliga konjunkturer påverkar kvaliteten på välfärden. Därför kommer Stockholms stad under 2012 att ha tillgång till en buffert på 900 miljoner kronor i form av möjlighet till koncernuttag från Stadshus AB.  Tack vare att vi har stabila finanser i kommunens verksamheter kan vi göra det.

– Jag är särskilt nöjd med att vi nu har satt upp högre mål för äldreomsorgen i Stockholm stad, vi ska bli ett föredöme när det gäller trygg äldreomsorg. Det är också ett gott betyg att det har funnits en så bred enighet i fullmäktige om att inrätta en ny central inspektion för äldreomsorgen. Det har varit ett mycket bra debattklimat under fullmäktige, kommenterar Sten Nordin (M).

Länk till budget 2012 finns här:

Presskontakt:
För kontakt med Sten Nordin
Håkan Filipsson, pressansvarig, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222