Sten Nordin: Enklare vardag för stockholmarna med fler e-tjänster

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 06:15 CET

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Under måndagen fattade kommunfullmäktige beslut om att Stockholm ska fortsätta att förenkla stockholmarnas vardag genom att utveckla servicen på Internet. Beslutet innebär att staden satsar ytterligare 174 miljoner kronor främst på att beställa och utveckla fler e-tjänster.

– Jag vill att det ska vara enkelt att komma i kontakt med Stockholms stad och att som stockholmare kunna uträtta sina ärenden snabbt och smidigt. Likväl som att många stockholmare uträttar sina bankärenden närhelst de vill på dygnet ska de också kunna ansöka om förskoleplats, lägenhet eller parkeringstillstånd på en tid som passar just dem, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

– Vi har under den gångna mandatperioden lanserat 50 e-tjänster och nu väntar ytterligare ett tjugotal under 2011. Framgången för de e-tjänster som hittills lanserats är enorm. 90 procent söker förskoleplats via e-tjänst, 70 procent söker tillstånd för bergvärmepump, 99 procent av bostadsförmedlingens kunder använder e-tjänsten, 99 procent av de som söker vuxenutbildning gör det via webben och 90 procent av de som vill ha en borgerlig vigsel i Stadshuset bokar via e-tjänsten på nätet, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

E-tjänstprogrammet har pågått sedan 2007 och efter en extern utvärdering väljer Stockholms stad nu att fortsätta att utveckla fler e-tjänster som ska förenkla såväl för stockholmarna som för den egna organisationen.