Sten Nordin: Kommuner måste få lägga överskott på välfärden

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 06:01 CET

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Stockholm stad har stabila och ordnade finanser, med överskott och hållbarhet i välfärdssystemen. Samtidigt förbjuder lagen kommuner att lägga överskottet på välfärdstjänster. Överskott får nämligen inte återinvesteras i välfärden.

Finansborgarrådet Sten Nordin (M) skriver med anledning av detta en debattartikel på DN.se

Hela debattartikeln återfinns på länk:

– Vi har stabila och ordnade finanser, med överskott och hållbarhet i välfärdssystemen. Vi har sedan valet 2010 styrt om så att det lönar sig mer att arbeta och investera i företagande och andra människor, och vi har arbetat hårt för att fler ska kunna känna tryggheten och gemenskapen som ett jobb ger, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

– Som finansborgarråd kommer jag att säkerställa att ingen ska behöva oroa sig för att tillfälliga konjunkturer påverkar kvaliteten på välfärden. Föräldrar ska inte behöva tveka om kvaliteten i skolan, eller äldre om omsorgen på stadens äldreboenden, beroende på om det är högkonjunktur eller långkonjunktur.

– Den lagstiftning som reglerar vad kommunerna gör med sina pengar är här ett stort hinder för att försäkra oss om att den kommunalt finansierade välfärden är långsiktigt trygg och stabil. Överskott får nämligen inte återinvesteras i välfärden. Överskott får läggas på infrastruktur i form av vägar och spår, men inte på förskolepersonal eller löner. Det är i grunden ett långsiktigt ohållbart system, säger Nordin.

Presskontakt:
För kontakt med Sten Nordin
Håkan Filipsson, pressansvarig, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222