Sten Nordin (M): Bocuse d’Or startar i Stockholm idag

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 06:00 CEST

Idag inleds den internationella matlagningstävlingen Bocuse d’Or på Stockholmsmässan. Tävlingen fungerar som ett kock-EM och vinnaren kommer att kvalificera sig till kock-VM i Lyon nästa år. Sverige har genom åren skördad många framgångar i Bocuse d’Or men i år är första gången Sverige står som arrangör.

– Att vi arrangerar den europeiska uttagningen till Bocuse d’Or i Stockholm är ett kvitto på att Stockholm är en framstående matstad. Jag är övertygad om att evenemanget bidrar till att attrahera både besökare och framtida investerare och stärker bilden av Stockholm som en växande och kreativ gastronomisk destination, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

För första gången kommer tävlingsråvarorna för fisk- och kötträtten i tävlingen att ha sitt ursprung från värdlandet.

– Sverige och Stockholm har en stark framtid som matdestination. Våra fina råvaror och de tydliga regler vi har kring djurhållning gör Sverige unikt i detta sammanhang, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201