Sten Nordin (M): Det politiska ledarskapet en nyckelfaktor i att Stockholms stad behåller det högsta kreditbetyget

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 08:52 CET

Standard & Poor´s pekar ut det politiska ledarskapet som en nyckelfaktor i att Stockholms stad behåller det högsta kreditbetyget AAA.

Idag bekräftade det internationella kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor´s att Stockholms stad behåller såväl långsiktiga som kortsiktiga kreditbetyg, rating, AAA/Stable respektive A-1+.

– Stockholms stad har behållit de högsta möjliga kreditbetygen från Standard & Poor´s sedan år 2007, vilket bekräftar att vi för en långsiktig och ansvarfull politik. Att Standard & Poor´s nu så tydligt pekar ut det politiska ledarskapet som en av nyckelfaktorerna är ett fantastiskt bevis på att vi gör rätt saker för Stockholms utveckling, säger finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M).

Som Stockholms stads starka sidor lyftes förutom politiskt ledarskap bland annat fram att Stockholm har robusta finanser med bra resultat och betydande kapitalinkomster, vilket motverkar budgettrycket från det ökande investeringsbehovet. Stockholm stad har en omfattande budgetflexibilitet och ett mycket gott finansiellt ledarskap, vilket gör att Standard & Poor´s anser att Stockholms stad kommer att upprätthålla en varsam skuld- och likviditetshantering.

– Stockholm stad har en mycket god ekonomi som gör att vi kan gå in i 2014 och genomföra omfattande satsningar på bland annat jobb, skola, äldreomsorg och framkomlighet. Stockholms stad kommer genomföra en kraftig utbyggnad av fler bostäder och stärkt kvalitet i välfärden, säger finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M).

Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201