Sten Nordin (M): Ett spadtag för ett växande Stockholm

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2013 18:15 CEST

Stockholm är en växande stad där flera företag väljer att etablera sig och expandera. Idag tar staden tillsammans med Amerikanska Pembroke Real Estate det första spadtaget till en toppmodern och effektiv fastighet av högsta internationella standard. Det går i linje med vår vision – att vara en stad i världsklass.

Stockholm växer. Mycket och snabbt. Allt fler företag väljer att både etablera och expandera sin verksamhet här. Dagens spadtag är ett led i denna positiva utveckling, och det är glädjande att få vara här på plats, säger finansborgarrådet Sten Nordin.

Fastigheten ska byggas på Mäster Samuelsgatan. Projektet har planerats under lång tid i nära samarbete med Stockholms stad och Amerikanska Pembroke Real Estate.

Fakta:
Pembroke Real Estate (Pembroke) är ett amerikanskt fastighetsbolag som är en del av Fidelity Investments, ett amerikanskt fond- och investmentbolag. Pembroke investerar i, utvecklar och förvaltar fastigheter över hela världen där företaget ser en långsiktig potential. Sedan 2008 är Pembroke verksamt i Stockholm och där deras främsta investering är fastigheter inom kvarteret Hästen i centrala Stockholm.

Pembroke har tillsammans med Nordea länge planerat att riva tre gamla och ineffektiva fastigheter för att ersätta dessa med en toppmodern och effektiv fastighet av högsta internationella standard. 2012 fick Pembroke klartecken att riva dessa byggnader och påbörja bygget av den nya fastigheten.

Den färdiga fastigheten kommer erbjuda 30 000 kvm kontorsyta samt ca 1 500 kvm kommersiell yta i bottenplan. Inspiration till fasaden har hämtats från den närliggande miljön såsom Kungsträdgården och Skeppsbron. Taket består av en stor takterrass som hyresgästerna kan nyttja.

Presskontakt: Sylvia Rezania 076-12 29 200