Sten Nordin (M)/ Markus Nordström (M): Expanderande förskolor får 42 miljoner

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 11:34 CEST

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M)

Utbildningsnämnden, Stockholms stad
Gruppledare i utbildningsnämnden Markus Nordström (M)

Igår klubbades stimulansbidragen för utbyggnaden av förskolor i Stockholms stad, vilket innebär att 42,4 miljoner kronor fördelas till förskolor som expanderar – vid sidan av den ordinarie budgeten för förskolan. I Budget för 2013 budgeterade Alliansen 135,7 miljoner för expansion av förskolan. De 42,4 miljonerna gör att det för år 2013 nu öronmärkts totalt 178 miljoner för utbyggd förskola.

– Utbyggnaden av förskolan är en av de mest prioriterade frågorna för Moderaterna i Stockholm. Dessa 42,4 miljoner fördelas till 16 expanderande förskolor, vilket blir ett välkommet tillskott till våra rekordsatsningar på förskolan sedan 2006 säger Sten Nordin, kommunstyrelsens ordförande och finansborgarråd (M).

– Förskolan är helt grundläggande för att ge nästa generation en bra start i livet. Stimulansbidraget är ytterligare en investering i en av de viktigaste verksamheterna för våra barn, säger Moderaternas gruppledare i utbildningsnämnden Markus Nordström.

Stimulansbidraget på 42,4 miljoner kronor redovisas i ”PM: Uppföljning av budget 2013 - tertialrapport 1 per 30 april med helårsprognos” till kommunstyrelsen. Stockholms förskolor har redan idag ett högt förtroende från föräldrarna, med 85 procent av föräldrarna som är nöjda med förskolan. Resultatet för stadsdelsnämnderna varierar mellan 83 och 91 procent. Totalt lägger Staden i budget för år 2013 hela 4 430 miljoner kronor på förskoleverksamhet, varav 135,7 miljoner för att bygga ut verksamheten. Dessa extra 42,4 miljoner läggs nu till dessa pengar.

Se länk till PM:http://insyn.stockholm.se/ks/insyn.aspx?page=agenda&nodeid=534415#5

Fakta:
Totalt fördelas 42 miljoner till 9 stadsdelsnämnder, eller 16 förskolor. Dessa fördelas enligt följande:

Rinkeby Kista
-Surtsögatan 9 (2,4 msek)

Bromma
-Pippi Långstrumps Gata 14 (4,8)

Östermalm
-Älgpassgatan 8 (3,2)
-Villa Ekbacken (1,6)
-Kv Abisko, Järntorget (2,4)

Enskede Årsta Vantör