Sten Nordin (M): Nu får byggbolagen chansen att visa framfötterna

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 06:00 CET

I går fattade Exploateringsnämnden och Stadsbyggnadsnämnden i Stockholms stad beslut om en byggtävling för att få fram billiga och yteffektiva ungdomsbostäder. Staden har utsett en tomt i Midsommarkransen där det vinnande byggbolaget kommer att erhålla tomträtt och kan bygga sitt vinnande tävlingsbidrag.

– Den här tävlingen är ett sätt att låta byggbolagen spänna musklerna och visa upp sig för staden och för varandra. De kommande åren ska Stockholms stad markanvisa 20 000 små lägenheter som en del av vår höjda målsättning för bostadsbyggande. Då gäller det för byggbolagen att de visar framfötterna redan nu, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

– Det här är också ett sätt för Stockholms stad att hitta bättre användning för sin mark. Idag står det en gammal transformatorstation på den här tomten. Jag tycker vi hittar en bättre användning med det här förslaget: yteffektiva och billiga ungdomsbostäder, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

Fakta

·  Den som vinner byggtävlingen kommer erhålla tomträtt till den av staden utsedda platsen.

·  Ungdomsbostäderna ska vara billiga och yteffektiva hyresrätter.

·  Vinnare kommer att utses av en jury enligt kriterierna:

o  Hyra per hyresgäst

o  Antal hyresgäster per ljus BTA