Sten Nordin (M)/ Per Ankersjö (C): Ambitiösa klimatmål och ambitiösa bostadsmål kan och måste gå hand i hand

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 10:30 CEST

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M)

Stadsmiljöroteln, Stockholms stad
Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C)

Stockholm är ledande i Sverige på omställningen mot ett mer klimateffektivt boende men färdigställer trots det tusentals bostäder per år. I samtal med stadens experter och byggherrar finns det ingen som hävdar att Stockholms högt ställda energikrav är ett problem. Stockholm är det levande beviset på att byggkravsutredningen bekämpar väderkvarnar snarare än bostadsbristen.

Detta skriver kommunstyrelsens ordförande finansborgarrådet Sten Nordin (M), och stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) i en gemensam debattartikel i dag onsdagen den 26 juni 2013 i Svenska Dagbladet.

Hela debattartikeln kan du läsa på länk: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tuffa-miljokrav-pa-hus-hotar-inte-byggandet_8294140.svd

- Vi lever i en tid då allt fler människor vill bo i städer och Stockholm beräknas bli en miljonstad inom tio år. För att kunna välkomna alla invånare behöver vi bygga fler bostäder. Stockholms stad har därför länge efterfrågat ändrade regelverk för att påskynda plan- och byggprocesser, säger Sten Nordin (M) finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

- Stockholm är ledande i Sverige på omställningen mot ett mer klimateffektivt boende, men färdigställer trots det tusentals bostäder per år. Kommuners möjlighet att ställa krav på energiprestanda i nybyggda hus är inte ett hot mot bostadsbyggandet säger Per Ankersjö (C) stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad.

Therez Olsson, pressekreterare hos Sten Nordin, Tel. 076-12 29 200
Frida Demervall, pressansvarig hos Per Ankersjö, Tel. 076- 12 29 413