Sten Nordin (M): Stockholms brist på studentbostäder byggs bort till 2017

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 09:30 CEST

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M)

Den akuta bristen på bostäder riskerar att avskräcka studenter och forskare från att söka sig till Stockholm. Nu inleds ett unikt samarbete mellan kommuner, länsstyrelsen, landstinget, lärosäten, studenter, näringsliv och fastighetsägare. Målet är att till och med år 2017 ha byggt bort Stockholms studentbostadsbrist.

– Studentbostadsfrågan är viktig i vårt arbete att göra Stockholm till en av de främsta studenthuvudstäderna. Sedan 2010 har vi totalt 6150 studentbostäder som byggts eller som planeras att byggas i Stockholms stad. Det unika samarbete som nu inleds har som mål att bygga bort Stockholms studentbostadsbrist, säger Sten Nordin (M) finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

”Regeringen lägger inom kort en proposition som skärper kommunernas ansvar för bostadsbyggandet och särskilt pekar ut behovet av studentbostäder. Vi som nu samlas kring Stockholmsinitiativet Studentbostadsmässan 2017 och samarbetet mellan kommuner, länsstyrelsen, landstinget, lärosäten, studenter, näringsliv och fastighetsägare tar denna fråga på allvar.

I Stockholm finns över 80 000 studenter, men bara 12 500 studentbostäder. Kötiden för dessa bostäder är minst två år. Det slår hårt mot Stockholms konkurrenskraft som studie- och forskningsort. För den region som vill attrahera de bästa studenterna räcker det inte med bra universitet och utbildningar – det har Stockholm – man måste också kunna erbjuda bra bostäder. Därför kommer vi i kommunerna i detta initiativ att bygga minst 6 000 nya studentbostäder till och med år 2017 – vilket kapar kötiden till mindre än en termin.

I Stockholm är bristen på bostäder stor. Kan vi lösa problemet med studentbostadsbrist, så kan även andra orter det. Gemensamt stärker vi då hela Sverige som kunskapsnation.”

Detta skriver kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad finansborgarrådet Sten Nordin (M), tillsammans med företrädare från Stockholms kommuner, lärosäten, landstinget, länsstyrelsen och studentkårer i en gemensam debattartikel i dag onsdagen den 5 juni 2013, i Dagens Nyheter.

Presskontakt:
Presskontakt Sten Nordin (M): Therez Olsson, 076-122 92 00, alt pressjour 08-508 29 222