Sten Nordin: Stockholms Hamnar vinner internationell utmärkelse

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 06:30 CET

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Vid en ceremoni i Bryssel på onsdagkvällen tog Stockholms Hamnars vice VD Henrik Widerståhl emot priset som bästa hamn inom socialt ansvarstagande och hållbar utveckling av ESPO, European Sea Ports Organisation.

ESPO är samarbetsorganisationen för de europeiska hamnarna och de delar årligen ut ESPO-awards till en hamn som utmärkt sig inom socialt ansvarstagande och hållbar utveckling.Årets tema var ”kreativ kommunikation”.

– Stockholms Hamn AB är ett välskött bolag som hela tiden fortsätter att utvecklas. Den här uppmärksamheten innebär fokus på Stockholms stads engagemang för klimatsmarta och långsiktigt hållbara transporter men också vår strävan att öka samarbetet med våra internationella partners, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

– Utmärkelsen är mycket betydelsefull för oss, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar. Vi arbetar målmedvetet med att hitta nya sätt att tala om varför hamnar är viktiga och vi arbetar för socialt ansvarstagandeoch hållbar utveckling. ESPOs tävling ger oss värdefull inspiration och konkreta idéer hamnarna emellan.

Priset delas ut för tredje året och tanken med priset är att synliggöra hamnarnas insatser för att visa betydelsen för människor och miljö. Tre hamnar var nominerade efter det att 19 lämnat in sina bidrag. Det tre som gick vidare var Thessaloniki, Grekland och Koper, Slovenien.

För kontakt med Sten Nordin
Håkan Filipsson, pressansvarig, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222
Ann Sofie Bäck, pressansvarig Stockholms Hamnar 070-770 27 08, annsofie.back@stockholmshamnar.se

Fakta:
Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En godshamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 140 anställda och omsatte 633 mkr under 2010. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler. Läs mer på
www.stockholmshamnar.se