Svenska Bostäder vinner förstapris i VM i Mobila Tjänster

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2010 10:12 CET

Under söndagskvällen blev det klart att applikationen "Energy Saving through Smart Applications", en tjänst för individuell mätning av energiförbrukning i Stockholms stads bostadsbolag Svenska Bostäders hyresbestånd, vann sin delkategori i Living Labs VM i Mobila Tjänster, som hölls i samband med den fjärde världskongressen för den mobila industrin (GSMA) i Barcelona.

– Att Svenska Bostäder får internationell uppmärksamhet för bolagets långsiktiga och målmedvetna miljöarbete är mycket glädjande. Genom applikationen får våra hyresgäster möjlighet att både påverka sin egen miljöpåverkan och sin månadskostnad när debiteringen följer förbrukningen, säger borgarrådet Joakim Larsson (M), ordförande i Svenska Bostäder.

Det vinnande bidraget "Energy Saving through Smart Applications", genom vilket en hyresgäst kan läsa av sin egen ernergiförbrukning, prövas just nu i ett antal av Svenska Bostäders lägenheter.

Presskontakt:
Oliver Carrá, pressekreterare hos Joakim Larsson

Bakgrund:
Arrangör för tävlingen, som hålls varje år, är Living Labs. Årets Living Labs innehöll 317 bidrag från 28 länder och 140 städer. Svenska Bostäders bidrag var nominerad bland topp-5 i tre av nio grupper och vann i kategorin "Cultural and Societal Participation and Collaboration Tools". Företaget som utvecklat tjänsten för Svenska Bostäder är Manodo.

Svenska Bostäders vinnande bidrag:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För att komma i kontakt med borgarråden, vänligen vänd dig till pressavdelningen:
- helena.widegren[a]stockholm.se alt 08-508 29 878
- helena.oman[a]stockholm.se alt 076-12 29 222