Joakim Larsson: Traineer leder förändring inom äldreomsorgen

Äldre- och ytterstadsroteln, Stockholms stad
Joakim Larsson (M), äldreborgarråd

2010-11-16

I dag har äldreborgarrådet Joakim Larsson invigt stadens nya traineeutbildning för anställda i äldreomsorgen. Utbildningen omfattar 17 anställda med akademisk utbildning, där alla har nominerats av chefer både inom kommunala och privata verksamheter. Syftet med programmet är att ge verktyg till positiv förändring på arbetsplatser runt om i Stockholm.

– En av de största utmaningarna framöver kommer att vara att rekrytera och behålla kompetenta och engagerade medarbetare inom äldreomsorgen. Traineeprogrammet kommer att motivera och inspirera deltagarna så de återvänder till sina verksamheter och genomför nya idéer och metoder för att göra omsorgen ännu bättre, säger äldreborgarrådet Joakim Larsson (M).

– I en modern äldreomsorg måste personalen vara rustad för att möta de äldres krav och individuella behov. Därför vill jag jobba hårt med vidareutbildning och kompetenshöjningar inom äldreomsorgen så att både anställda och äldre känner att äldreomsorgen har både ett modernt och personligt ansikte , säger Joakim Larsson (M).

Bakgrund
Traineeprogrammet är ett uppdrag lagt i Allians för Stockholms budget 2010. Programmet pågår 2 december 2010 – juni 2011 under 18 utbildningsdagar. Av de sjutton deltagarna kommer sju från olika stadsdelsförvaltningar och tio från privata verksamheter. Budget för utbildningen är 850 000 kronor.

Tidigare har ett chefsutvecklingsprogram inom äldreomsorgen inletts inom ramen för samma budgetuppdrag. Chefsutvecklingsprogrammet startades i juni i år och det avslutas i maj 2011. Programmet har 24 deltagare från både staden och från några av de företag som bedriver äldreomsorg åt Stockholmarna.

Presskontakt hos Joakim Larsson:
Tobias Holdstock, 0761-29 30 16