Ulla Hamilton: Åbo stad studerar Stockholms miljöarbete

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 11:14 CEST

Miljö- och trafikroteln i Stockholms stad
Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Stockholm är i år Europas första miljöhuvudstad. Det internationella intresset att komma och ta del av Stockholms miljöarbete är därför ännu större än vanligt. Staden har hittills tagit emot 110 delegationer. Ett sådant exempel är hela Åbos stadsstyrelse som under två dagar kommit hit för att bland annat lära sig mera om Stockholms miljöarbete.

– I vårt uppdrag som miljöhuvudstad finns ett tydligt åtagande att sprida de goda exempel som finns i Stockholm. Jag ser det som ett viktigt uppdrag eftersom det är genom detta som vårt lokala miljöarbete kan inspirera andra till att följa efter, säger miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

– Det integrerade planeringstänket som ligger till grund för Hammarby Sjöstad samt Stockholms avfallshanering- där avfall omvandlas till fjärrvärme, el och biogas väcker stort intresse. I förlängningen innebär besöken goda affärsmöjligheter för svensk miljöteknik något som vi tillsammans med näringslivet vill utveckla ytterligare i vårt nästa miljöprofilområde Norra Djurgårdsstaden, säger Ulla Hamilton (M).

I delegationen på närmre 30 personer deltar Åbo stadsstyrelse, vilket är motsvarande kommunstyrelsen, samt höga tjänstemän från staden. Förutom besök i Hammarby Sjöstad och föreläsningar om Stockholms miljöarbete får de även introduktion till hur Stockholm arbetar med valfrihet inom äldreomsorgen.

Ulla Hamilton bloggar på www.ullahamilton.se

Presskontakt:
Helena Söderblom (tidigare Öman)

Moderaterna i Stockholms stad
Presskontakt Sten Nordin: Helena Widegren, 076-12 29 878
Presskontakt Ulla Hamilton och Kristina Alvendal: Helena Söderblom (tidigare Öman), 076-12 29 222
Presskontakt Joakim Larsson och Ulf Kristersson: Oliver Carrà, 08-508 29 202, vidarekopplad till mobiltelefon