Ulla Hamilton (M)/ Filippa Reinfeldt (M): Stockholm behöver 400 nya sjuksköterskor

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2013 07:00 CEST

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Hälso- och sjukvårdsroteln, Stockholms läns landsting
Sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt (M)

Stockholm har lägst andel sjuksköterskor i relation till befolkningen i hela landet. Samtidigt är antalet sökande per plats på utbildningarna högst här. Vi vill därför att regeringen återkommer i budgetpropositionen 2014 med förslag om att utöka antalet platser på sjuksköterskeutbildningen i Stockholm, skriver Ulla Hamilton (M) och Filippa Reinfeldt (M) idag på SvD Brännpunkt.

- Redan idag har Stockholm ca 20 procent färre sjuksköterskor per invånare än den norra sjukvårdsregionen. Samtidigt är söktrycket till sjuksköterskeutbildningarna högst här. Med fler utbildningsplatser kan fler stockholmare utbildas för de tjänster arbetsmarknaden skriker efter, säger Ulla Hamilton (M), arbetsmarknads- och företagarborgarråd i Stockholms stad.

- Flera sjukhus i Stockholms län har redan i dag färre sjuksköterskor än vad som krävs för att bemanna alla vårdplatser och nu under semestertider märks bristen ännu tydligare. Dagens sjuksköterskor behöver fler kollegor i Stockholm för att fler patienter snabbare ska få sjukvård, säger Filippa Reinfeldt (M), sjukvårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Läs hela artikeln här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-behover-fler-sjukskoterskor_8346688.svd

Presskontakt
Ulla Hamilton: Aaron Korewa, pressekreterare för Nya Moderaterna i Stockholms stad 0761229201
Filippa Reinfeldt: Gustaf Stenlund, presschef för Nya Moderaterna i Stockholms läns landsting 0707374505