Ulla Hamilton (M): Överraskande stark sommar för Stockholms besöksnäring

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2012 06:00 CEST

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Företagarborgarråd Ulla Hamilton (M)

Stockholm blir allt starkare som besöksdestination. Privatresandet driver fortsatt utvecklingen, trots en avmattning på flera marknader. Sommarsäsongen avslutades med nya rekord i antalet kommersiella övernattningar. Hotellövernattningarna ökade under sommarsäsongen juni-augusti med 4 procent i länet jämfört med samma period föregående år.

– Besöksnäringen blir allt mer betydelsefull för Stockholm, så detta är glädjande och viktiga siffror. Näringen bidrar till att göra vår stad levande och spännande samt stärker vår attraktionskraft. Det är också en viktig motor för nya arbetstillfällen, säger Ulla Hamilton (M) företagarborgarråd och ordförande i Stockholm Business Region.

– Stockholm är en av Europas snabbast växande besöksdestinationer. Trots en urstark krona, och att viktiga marknader har visat kraftigt minskat resande så växer Stockholm alltjämt. Vi erbjuder unika upplevelser som attraherar den globala resenären vilket avspeglas i statistiken, säger Ulla Hamilton (M) företagarborgarråd och ordförande i Stockholm Business Region.

Uppgången drivs framförallt av en fortsatt kraftig utveckling av privatresandet. Ett minskat resande från sydeuropeiska marknader som Italien och Spanien uppvägs av en stark återhämtning från USA i sommar och en fortsatt kraftig ökning från Ryssland och Polen. Hotellens intäkter för sålda rum var sammantaget drygt 1,7 miljarder kronor i länet, en ökning med 41 miljoner kronor från föregående år.

Topp fem - Härifrån kom de utländska sommarturisterna

1. Tyskland 245 000
2. USA 133 000
3. Norge 99 000