Ulla Hamilton: Stockholmsbilisterna kan påverka stockholmsluften

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2010 06:00 CET

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

”Rädda storstadsdjungeln! Dra in klorna och välj dubbfritt för stockholmsluften” är budskapet för stadens kampanj, som inleds i helgen. "Alla mår bra av att vi får ner hälsofarliga partikelhalterna i Stockholm", säger trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M).

– Stockholm har i stora delar en fantastisk miljö men det finns ett problem. Vi klarar inte EU:s luftkvalitetsnorm. Att minska dubbdäcksanvändningen i Stockholms innerstad handlar inte om att hata dubbdäcken utan att gilla god luftkvalitet. Den som väljer dubbfritt i stället för dubbade däck ger ett bidrag till en bättre stockholmsluft. Det gäller också de som låter sin bil med dubbdäck stå och åker kollektivt, går eller cyklar i innerstaden säger Ulla Hamilton, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd (M).

– Dubbdäck river upp mikroskopiskt små hälsofarliga partiklar från vägbanan, partiklar som sedan följer med luften när vi andas in. Barn är särskilt utsatta, eftersom luftvägarna utvecklas ända upp i tjugoårsåldern och partiklarna försämrar lungfunktionen. Alla mår bra av att vi får ner de hälsofarliga partikelhalterna i Stockholm. Gör som Stockholm Parkering, Familjebostäder, Taxi Stockholm, Ambulanser i Stockholm och allt fler andra och bidra till en ren och frisk stockholmsluft, säger Ulla Hamilton, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd (M).

Se fyra filmer om företag som kör dubbfritt för miljön på www.stockholm.se/vinterdack

Kampanjen annonseras utomhus, i dagspress, på nättidningar samt i radio.