Ulla Hamilton: Svenska Aerogel utsågs till Cleantech Company of the Year 2010 vid Stockholm Cleantech Venture Day

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 09:29 CEST

Under Stockholm Cleantech Venture Day i Kista har 25 utvalda cleantechföretag fått presentera sig både på scenen och vid snabba möten under dagen. Vinnare blev Svenska Aerogel i Gävle som utvecklat ett aerogelmaterial med stor potential bland annat inom byggindustrin.

Juryns motivering: “The winner is a company with a very scalable business model and a clear path to the a huge market. The benefits are obvious both for the customer and for the environment. The company has also shown the ability to express this live.”

– Under de fyra år som Stockholm Cleantech Venture Day har anordnats har jag varit med och lyssnat på företagspresentationerna. Den bistra verkligheten är att det räcker inte med spännande innovationer, utan de måste marknadsföras också. Här har STING och medverkande företag gjort ett jättejobb och det är slående hur stor klass presentationerna håller. Jag avundas inte juryn deras uppgift för det kan inte ha varit något lätt val att kora en vinnare bland dessa många utomordentliga framföranden och spännande innovationer för en bättre miljö, säger Ulla Hamilton (M) miljö- och trafikborgarråd.

Svenska Aerogel tog emot priset vid en ceremoni på Nationalmuseum på tordagskvällen.

Jury: Rebecka Engström, Vinnova, Tor Kihlberg, Innovationsbron och Richard Treffner, Investor Growth Capital. Juryordförande: Tor Kihlberg.

Kontakt med Ulla Hamilton:
Helena Söderblom
pressekreterare

Pressinformation och bilder:
Carin Balfe Arbman, Stockholm Cleantech Venture Day, 070 633 35 08
carin@republicrelations.se

För mer information kontakta:
Magnus Rehn, STING (Stockholm Innovation & Growth), 0705 12 05 48
magnus.rehn@stockholminnovation.com

Pressbilder finns på MyNewsdesk: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kista_science_city
www.aerogel.se

Moderaterna i Stockholms stad