Ulla Hamilton: Växande Stockholm har bäst företagsklimat i Norden

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 14:37 CEST

De moderata rotlarna i Stockholms stad
Borgarrådet Ulla Hamilton (M)

– Ett bra företagsklimat är absolut avgörande för att Stockholm ska kunna fortsätta att växa och vara en attraktiv stad och region där företag vill etablera sig, investera och anställa. Det är mycket positivt att uvecklingen går åt rätt håll i den hårda konkurrensen från andra snabbt växande storstadsområden i Europa.

Det säger borgarrådet Ulla Hamilton, med ansvar för arbetsmarknadsnämnden och företagarfrågor i Stockholms stad med anledning av att Stockholm har gått från plats 20 till plats 16 på European Cities Monitor, Cushman och Wakefields årliga ranking av företagsklimat i storstäder.

– Särskilt glädjande är att vi rankas extra högt i tillgång på kvalificerad arbetskraft och språkkunskaper. Det gör att vi har förutsättningar att stå oss väl i internationell konkurrens. Dessutom ska vi fortsätta att vara ett föredöme inom miljöområdet där vi rankas högst av alla. Nu fortsätter klättringen mot toppen i de andra kategorierna. Stockholm ska ha ett företagsklimat i världsklass, säger Ulla Hamilton (M).

Stockholm är liksom förra året bäst i Norden före Köpenhamn på plats 25, Helsingfors på plats 31 och Oslo på plats 34 av de totalt 36 rankade storstadsregionerna i Europa.

Presskontakt:
Helena Söderblom, 076-12 29 222