Anna König Jerlmyr (M)/ Ewa Samuelsson (KD): Trygghetspriset 2013 – dags att nominera!

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2013 07:00 CEST

Socialroteln, Stockholms stad
Socialborgarrådet Anna König Jerlmyr (M)
Biträdande socialborgarrådet Ewa Samuelsson (KD)

Idag öppnar Stockholms stad möjligheten att nominera för 2013 års Trygghetspris. Årets tema är ett tryggt Stockholm för personer med funktionsnedsättning och riktar sig till de verksamheter eller organisationer som arbetar för ett tryggare Stockholm.

– Jag vill verkligen uppmuntra alla att gå in på stadens hemsida och nominera sin kandidat för priset. Det finns många lokala verksamheter som gör ett fantastiskt arbete för ökad trygghet. Syftet med Trygghetspriset är att uppmuntra och lyfta fram goda initiativ som ökar tryggheten för stockholmarna, säger socialborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

– Vikten av att arbeta för ökad trygghet, inte minst för personer med funktionsnedsättning, kan inte nog uppmärksammas. Genom Trygghetspriset visar vi på det positiva arbete som utförs av många aktörer i Stockholms stad säger biträdande socialborgarrådet Ewa Samuelsson (KD).

Sista dagen för nominering är den 31 juli och det går att nominera antingen via stadens hemsida www.stockholm.se/trygghetspriset eller till socialförvaltningen.

Fakta:
Trygghetspriset instiftades 2011 av Stockholms stad, på initiativ av socialborgarrådet Anna König Jerlmyr. Syftet är att uppmuntra goda initiativ som ökar tryggheten för stockholmarna. Priset på 50 000 kr delas ut årligen i samband med trygghetskonferensen. Nomineringsrätten är öppen för alla och vinnaren utses av en jury vars medlemmar utses för ett år i taget. 2013 års tema är ett tryggt Stockholm för människor med funktionsnedsättning.

2013 års jury:
Anna König Jerlmyr, Socialborgarråd Stockholms stad
Karl-Åke Pettersson, Ordförande Stiftelsen Tryggare Sverige
Mats Löfving, Länspolismästare Stockholms län
Nisse Duwähl, Ordförande DHR Stockholm
Riitta-Leena Karlsson, Stockholms stads funktionshindersombudsman

Priset kommer att delas ut vid stadens trygghetskonferens den 14 oktober 2013 av biträdande socialborgarrådet Ewa Samuelsson (KD).

Therez Olsson, pressekreterare (M) Stockholms stad, 076-122 92 00
Markus Nyman, pressansvarig (KD) Stockholms stad, 076 122 99 11