Bostadsbyggandet: M sträcker ut en hand till S för samarbete

På nationell nivå pågår just nu blocköverskridande samtal kring bostadskrisen. Boverket räknar med att 700 000 nya bostäder behövs till 2025, det är en nivå vi inte sett på mycket länge. I Stockholm växer befolkningen snabbare än någonsin, 525 000 personer står i bostadskö och på tio år har bostadsrättspriserna mer än fördubblats. Samtidigt stoppas och försenas tusentals nya bostäder i Stockholm på grund av Miljöpartiet. Moderaterna sträcker därför ut en hand om samarbete till Socialdemokraterna i Stockholms stad.

- Redan vid maktskiftet var vi tydliga med att Karin Wanngård (S) skulle komma att behöva hjälp av Moderaterna i viktiga framtidsfrågor. För oss var det uppenbart att Socialdemokraterna skulle får svårt med sina koalitionspartners, och nu har vi under året sett att så är fallet när Miljöparitet stoppar och försenar tusentals nya bostäder. Från Moderaternas håll är vi beredda att ta ansvar och vi vill därför sträcka ut en hand till Karin Wanngård och Roger Mogert om blocköverskridande samarbete i bostadsfrågan, säger gruppledare och oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

- Vi har en historiskt hög byggtakt i Stockholm, men det räcker inte, den behöver i praktiken dubbleras för att möta det faktiska behovet. Då duger det inte att Miljöpartiet redan nu har stoppat och försenat över 20 000 nya bostäder. Stockholm behöver fler bostäder och då behöver Socialdemokraterna Moderaterna och Alliansen, inte Miljöpartiet, säger oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M).

- Vi har en ohållbar situation med allt längre handläggningstider för både detaljplaner och bygglov. Det är en fara för alla som söker bostad i Stockholm, inte minst för unga vuxna som vill ta klivet ut på arbetsmarknaden eller studera i staden. Blocköverskridande samarbete om bostäder efterfrågas också av branschen. Det är orimligt att Miljöpartiet bromsar bostadsbyggandet, när det samtidigt finns ett brett stöd i kommunfullmäktige för att bygga mer i Stockholm avslutar oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M).

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222