Larsson (M): Nu fattas beslut om 1 000 markanvisningar för bostäder i Kista

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2014 05:55 CEST

Exploateringsnämndens ordförande, borgarrådet Joakim Larsson (M), Stockholms stad

På exploateringsnämndens sammanträde idag 12 juni fattas beslut om markanvisningar för 290 hyresrätter och 710 bostadsrätter till Mälarholmen AB, ByggVesta AB, Stockholms kooperativa Bostadsförening, Veidekke Bostad AB, SSM Bygg och Fastighets AB, Index International AB samt JM AB.

– Att kunna fatta beslut om ett så här stort och sammanhållet bostadsutvecklingsprojekt i Järvaområdet på en gång känns fantastiskt roligt. Den här typen av projekt skapar goda möjligheter att bygga ett bra och livskraftigt bostadsområdet, mitt i Kista, säger exploateringsnämndens ordförande borgarrådet Joakim Larsson (M).

Utöver dessa 1 000 bostäder så är 300 studentbostäder redan markanvisade till bolaget ByggVesta AB. Totalt ska 1 300 bostäder byggas i helt nytt bostadskvarter i Kista.

– Det är glädjande att en rad varierande byggföretag har visat ett stort intresse för att bygga i Kista Äng. Det är ett styrkebesked både för området och för stadens markanvisningsprocess. En mångfald av byggföretag är ett måste för att kunna bygga en attraktiv och varierad stad, säger exploateringsnämndens ordförande borgarrådet Joakim Larsson (M).

Länk till ärendet på exploateringsnämnden:

Presskontakt för Joakim Larsson (M): Tobias Nässén, tel. 076-122 92 02