Sten Nordin (M): Stockholms stad ska rekrytera 5 500 nya medarbetare årligen

Sten Nordin (M): Stockholms stad ska rekrytera 5 500 nya medarbetare årligen

Stockholms stad kommer att behöva rekrytera 5 500 nya medarbetare/år de kommande åtta åren. Det är framför allt de stora barnkullarna som gör att alla stadier av skolan, från förskola till gymnasium behöver mer personal de kommande åren.

– Vi är mycket glada att våra utmaningar baseras på att vi ständigt blir fler och inte på det motsatta. Att rekrytera så många nya medarbetare som Stockholms stad behöver göra är en stor utmaning som vi ser på med tillförsikt. Vi vill växa och bli en storstad och stockholmarna vill också att Stockholm växer, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

– En stor del av rekryteringsbehovet beror på att vi är en barnvänlig stad, som barnfamiljer och blivande föräldrar vill bostätta sig i. Det största rekryteringsbehovet finns därför i skolans olika stadier, från förskola till gymnasium, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

Bifogas: Konjunkturärende 2015-2017

Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201