Ann-Sofie Sassersson, Teamledare i Helsingborgshems Bobutik

Paketlösningar för smart köksrenovering

Nöjda hyresgäster, klimatsmart renovering och cirka 200 köksförnyelser varje år. Det är effekten hittills efter att Helsingborgshem, i samarbete med Modexa, började erbjuda paketlösningar för tillval i kök.

När hyresgästerna hos Helsingborgshem efterfrågade möjlighet att påverka köksinredningen var det självklart för bostadsbolaget att hitta en lösning för sina kunder.

– Vi vill erbjuda variation i vårt lägenhetsbestånd för att tilltala olika människors behov, säger Ann-Sofie Sassersson, Teamledare i Helsingborgshems Bobutik.

Bostadsbolaget har ett mångårigt samarbete med Modexa och Ann-Sofie berättar att de haft en nära dialog hela vägen – från idé till attraktivt erbjudande ut till kund och under hela renoveringsprocessen.

– Modexa har hjälpt oss med allt från att titta på ”Vilka produkter är populära hos kunderna” och ”Vilka lösningar har andra bostadsbolag där processen fungerar väl” till att hjälpa till med offertrar, säger Ann-Sofie.

Inom Helsingborgshem har man startat en grupp för att särskilt jobba med tillvalen.

– Vi har två personer med otrolig produktkunskap och erfarenhet av beställningar, jag som jobbar i Bobutiken där jag möter kunderna och får reda på deras behov, en uthyrare som träffar kunderna när de skriver kontrakt och en projektledare, berättar Ann-Sofie Sassersson och fortsätter:

- Vi har haft ett jättebra samarbete med Modexa som vi tagit stor hjälp av för att komma fram till bästa lösningen för oss. De har varit väldigt ärliga hela vägen.

Kundanpassade lösningar

Modexa har framarbetade paketeringar som lägger grunden till att skapa den specifika lösningen som bostadsbolag behöver. I Helsingborgshems fall valde man att börja med ett paket med nya bänkskivor, stänkskydd, luckor och handtag för att sedan komplettera med ett litet paket som enbart innehåller bänkskiva och stänkskydd. Nu har bostadsbolaget även börjat kolla på en tredje större paket. Allt väljs utifrån kundernas önskemål men även med fokus på hållbarhet.

– Vi vill möta kundernas behov genom olika lösningar, många har ju exempelvis redan fina luckor och där har vi ett ansvar gentemot klimatet att se till att vi inte slänger något som är helt och rent ”bara för att”. Vi tittar alltid på hur lägenheterna ser ut och om det är klimatsmart att byta ut något innan vi gör det, säger Ann-Sofie.

Det är också något som går helt i riktlinje med Modexametoden som utgår från att bevara befintliga stommar och endast byta det som behövs. En effekt som ger stora vinster för miljön.

Det uppmärksammades också nyligen då Modexa normerades till Årets Hållbarhetspris i Västerås näringslivsgala 2020.

- Med vår kunskap och erfarenhet av över 200 000 köksrenoveringar i Sveriges hyresrätter vet vi vad som krävs för att förlänga livscyklerna i kök och förvaring på det mest hållbara sättet. Vi har lösningarna som innehåller noga utvecklade metoder och produkter för att säkerställa en hållbar renovering för långsiktig förvaltning, Jimmy Andersson, Försäljningschef Nyckelkunder på Modexa.

Populära val

Hos Helsingborgshem gör hyresgästerna sina tillval i Bobutiken där Ann-Sofie får tillfälle att prata med många av deras kunder.

– Vi har ungefär 200 stycken installerade kökspaket per år så de är väldigt uppskattade och populära, säger hon. Kunden vill oftast ha gjort mer än en grej så då är paketen en bra lösning.

I och med att Modexa arbetar med kvarboende hyresgäster är det också självklart viktigt att själva renoveringen fungerar.

– En fördel med att erbjuda paket är att vi inte behöver renovera i olika omgångar utan Modexa gör allting på en gång. Kunderna får nästan ett helt nytt fräscht kök med en gång utan att ha massa olika människor springandes inne i lägenheten vid flera tillfällen, säger Ann-Sofie och fortsätter:

– Generellt är vi väldigt nöjda med arbetet Modexa utfört. De meddelar också våra kunder och berättar om var man är i processen vilket är värdefullt.

Är det något särskilt du uppskattar i samarbetet med Modexa?

- Vår kontaktperson Jimmy har varit helt fantastisk, utan honom hade vi inte landat där vi är idag. Han har varit till förfogande genom hela processen och jag har fått återkoppling direkt när det har dykt upp något, vilket är jättetacksamt och viktigt för att kunna möta våra kunders behov.

För ytterligare information:

Jimmy Andersson, Försäljningschef Nyckelkunder, Modexa