Moditys 15 profetior för 2015

Moditys 15 profetior för 2015

År 2014 har varit ett händelserikt år på energimarknaderna med flera nya trender. Det kanske mest uppmärksammade är det kraftigt fallande oljepriset med stora konsekvenser på oljeproducerande länder, global ekonomi och andra energislag. Vi har även haft krisen mellan Ryssland och Ukraina med stoppade leveranser av gas till Ukraina och risk för minskat gasflöde till västeuropeiska länder. Detta har bl.a. fått till följd att Europa börjat titta efter alternativ till rysk gas, nya överföringsvägar tagits i bruk och att Ryssland i sin tur närmat sig andra länder som t.ex. Kina och Turkiet för att få avsättning. Utbudet av LNG (flytande naturgas) till Europa har ökat markant under året och priserna på gas har fallit. En stor del av det ökade utbudet beror på utvinningen av skiffergas i USA och att USA därmed har blivit nettoexportörer. Lågkonjunkturen i stora delar av världen har också gjort sitt till. När det gäller den europeiska utsläppsrättsmarknaden så har året präglats av beslutet kring nya klimat- och miljömål till 2030 samt av diskussioner kring hur man ska komma tillrätta med det stora överskottet, bl.a. genom en ”market stability reserve”.

Vad händer detta år? Kommer de låga oljepriserna göra att produktionsanläggningar stängs ner? Kommer utvinningen av skifferolja och skiffergas kunna fortsätta till dagens priser? Kommer priserna på utsläppsrätter att stiga? Vad händer med kärn- och kolkraftverken i Tyskland? Hur kommer Ryssland att agera? Vi har roat oss med att ställa samman några profetior för 2015, några kanske mer sannolika än andra… Vi återkommer med rapport i slutet av 2015.

10 profetior från Modity

1. Oljepriset har fördubblats per den 31/12 2015

2. Ryssland inleder militär intervention i någon av sina grannländer

3. Vattenfalls tyska verksamhet köps av tyska staten

4. Svensk vindkraftproducent går i konkurs

5. Priset på utsläppsrätter fördubblas per den 31/12 2015

6. Amerikanska storbanken Wells Fargo tvingas till nödlån av amerikanska staten

7. Utvinningen av skifferolja i USA halveras under året

8. Det blir is på Öresund nästa vinter

9. EURSEK samt USDSEK når 10.00

10. Modity köper E.ON:s vattentillgångar i Norden

Vi på Modity Energy Trading önskar er alla ett roligt och händelserikt 2015!