KVE Kvartselektronik AB förvärvas av Bolagsgruppen Lotorp

Bolagsgruppen Lotorp har förvärvat samtliga aktier i KVE Kvartselektronik; Nordens ledande leverantör av kvartskomponenter till elektronikindustrin. Lars Weibull AB var finansiella rådgivare till säljaren och Moll Wendén biträdde säljaren med juridisk rådgivning.

KVE är ett av de äldsta leverantörsföretagen till elektronikindustrin i Norden och grundades redan under 1950-talet. Med KVEs unika kombination av bred kompetens och ett välutvecklat samarbete med ledande utländska leverantörer kan företaget erbjuda sina kunder ett komplett produktsortiment inom kvartskomponenter. KVE verkar genom eget dotterbolag i Finland som, efter Sverige, är Nordens andra stora marknad inom elektronikindustrin. KVE har försäljning även till kunder utanför Norden.

Bolagsgruppen Lotorp är en industri- och handelsgrupp som förvärvar, förvaltar och långsiktigt vidareutvecklar medelstora företag. Måns Nermark, KVEs nya styrelseordförande kommenterar affären:

”Vi är väldigt glada att Bolagsgruppen Lotorp har givits tillfälle att förvärva ett mycket välskött och framgångsrikt företag i en spännande bransch.”

”Jag ser fram emot att fortsätta att leda och utveckla KVE och vi är mycket nöjda med att få en ny långsiktig och stabil partner som ägare. KVEs dagliga verksamhet påverkas inte av ägarförändringen utan löper på precis som tidigare” kommenterar Per Svensson, VD på KVE.

För mer information om Moll Wendéns erbjudande inom Företagsöverlåtelser, kontakta advokat Anders Steén, mobil: +46 70 326 65 10, epost: anders.steen@mollwenden.se

• moll wendén
  • lars weibull