Moll Wendén legal rådgivare när KungSängen väljer Litorina som partner

Litorina IV förvärvar majoriteten av aktierna i KungSängen, en ledande svensk tillverkare och återförsäljare av sängar och sängtillbehör. Bolaget omsätter drygt 300 mkr och säljer fler än 30 000 sängar om året. Familjen Gustafsson, tidigare ägare av KungSängen, kvarstår som betydande delägare tillsammans med Litorina. Lars Weibull AB var säljarens rådgivare i transaktionen. Moll Wendén biträdde säljaren med legal rådgivning. I ärendet arbetade advokaterna Anders Steén och Lovisa Elardt.

KungSängen är ett starkt varumärke på den svenska sängmarknaden och har sedan grundandet 1998 vuxit organiskt till att omsätta över 300 miljoner kronor. Sortimentet utgörs av högkvalitativa och egentillverkade sängar, sängkläder och andra säng- och sovrumstillbehör under det egna varumärket KungSängen. Försäljningen sker huvudsakligen till konsumenter genom 37 KungSängen-butiker och egen webbutik i Sverige, samt genom återförsäljare i Finland. Huvuddelen av KungSängens sängtillverkning sker efter kundens specifikation i bolagets produktionsenhet i Enköping.

Litorina, grundat 1998, fokuserar på att förvärva och industriellt utveckla företag tillsammans med dess ledande befattningshavare. Litorina erbjuder en bred och djup kompetens genom egen organisation samt genom sitt nätverk av industriella rådgivare. Litorina Capital Advisors AB agerar som investeringsrådgivare åt Litorinas fonder. Bakom Litorina står ett antal långsiktiga och välrenommerade institutioner som tillsammans har investerat cirka 4,8 miljarder kronor i Litorinas fyra fonder.

• arbetsrätt