Zennström investerar i Orbital Systems

Bild: Entreprenören Mehrdad Mahdjoubi, grundare till Orbital Systems vid priscermonin av Niklas Zennströms prestigefyllda tävling Green Mentorship Awards. Fotokälla: Minc Fotograf: Claes-Göran Flinck

Minc-bolaget Orbital Systems och grundaren Mehrdad Mahdjoubi vann redan förra året Niklas Zennströms prestigefyllda tävling Green Mentorship Awards. Nu väljer Zennström att ytterligare investera i Orbital Systems. MOLL WENDÉN har biträtt Orbital Systems vid investeringen.

Orbital Systems utvecklar en patenterad vattenåtervinningsteknik som kan användas i hushåll och/eller i hushållsapplikationer. Denna teknik i duschsammanhang kan resultera i att man sparar mer än 90% av vattenförbrukningen samt över 80% av energiförbrukningen, samtidigt som man duschar i renare vatten än tappvatten.

”Redan stipendiet – med regelbundna face to face möten med Niklas Zennström under ett års tid har varit oerhört värdefullt. Investeringen är ett kvitto på att bolagets teknik och affärsidé också är värt ett mer långsiktigt engagemang”, säger Mehrdad Mahdjoubi, bolagets grundare.

Orbital Systems kommer under våren att testinstallera ett antal duschsystem tillsammans med en kund i Malmö och planerar lansering av produkt våren 2014.

”Mehrdad Mahdjoubi’s bolag Orbital Systems är ett mycket bra exempel på energieffektiv teknologiinnovation som kan skapa både bestående lönsamhet och samtidigt bidra till en hållbar planet. Vi behöver fler liknande bolag för att lösa våra miljöproblem.”säger Niklas Zennström.

MOLL WENDÉN har biträtt Orbital Systems vid investeringen.

Kontakt

David Klose, delägare MOLL WENDÉN Advokatbyrå david.klose@mollwenden.se, +46 70 326 65 11

Orbital Systems AB, info@orbital-systems.com   +46735 30 38 77

• minc