Babbens succéföreställning ”Vad hände?” kommer till Göteborg

Babben sätter upp sin succéföreställning ”Vad hände?” på Lisebergsteatern i Göteborg efter nyår 2013.
Showen hade premiär på Rival i Stockholm den 18 oktober och flera av stockholmsföreställningarna är redan utsålda, och extraföreställningar utannonserade. Spelas i Stockholm fram till och med 27 november.

Så - vad är det som händer?
I showen ”Vad hände?”, regisserad av Adde Malmberg, har Babben tagit på sig sina skarpaste humorglasögon på sig och tar en titt bakom mitt-i-livet-människans putsade fasad. Här avhandlas relationer, hur vi uppfostrar ungarna och vårt förhållande till den milt sönderfallande kroppen.
Skilja sig eller stanna kvar? Bensin eller diesel? Återvinna eller bara försvinna?

”Vad hände?” – En klimatkompenserad föreställning
"Vi belastar klimatet vad vi än gör. Vi vet att det inte är hållbart och att vi måste börja klimatkompensera så gott vi kan. Jag tycker det känns inspirerande att vara i framkant i en så viktig fråga. Jag brinner för miljö och då speciellt trädplantering, så det känns angeläget och självklart att involvera VI-skogen i mitt arbete”.
”Mitt mål är att tillsammans med publiken kunna bidra med minst 1400 nya träd i Tanzania. Det blir ett sätt att ta ansvar för showens OCH publikens klimatpåverkan och utsläpp av växthusgaser. Samtidigt bidrar vi till en lite bättre värld. Jag gillar när humor och allvar får gå hand i hand”, säger Babben.

Vi-skogen är partipolitiskt och religiöst obunden, har 90-konto och är medlem i Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII).
Läs mer på: http://www.viskogen.se/

Fyra snabba med Babben:
Hur känns det att få göra denna föreställning i Göteborg?
Jag är väldigt stolt över föreställningen och vill gärna spela den så mycket som möjligt. Eftersom jag bodde i Göteborg fem år under 80-talet och spelade teater där för lilla fria gruppen Atelierteatern känns det väldigt kul att komma tillbaka drygt 20 år senare och spela igen. Kanske någon t o m minns mig från våra kabaréer på 7:ans ölkafé?

Vad har du för relation till Liseberg och Lisebergsteatern?
Jag har bara varit på Liseberg en handfull gånger som besökare. En gång regnade hela dagen bort, det har jag faktiskt berättat om i min bok. Det utlöste en mindre kris för mig som curlingmoder. På den gamla goda teatertiden spelade vi barnteater en vår på Lilla scenen. Sedan har jag varit gäst i Jullotta där mitt i smällkalla vintern. Lisebergsteatern älskar jag! Den är otroligt gullig och behändig och det känns som att all publik sitter nära. Jag har föreläst där några gånger, men aldrig spelat teater där.

Tror du göteborgarens humor skiljer sig från stockholmarens?
Haha, den stora skiljelinjen är att stockholmare skrattar åt sig själva, medan göteborgare skrattar åt stockholmare :-) Alltså är de i grunden lika i sin humor.

Och Babben, Vad hände, egentligen?
Massor av saker har hänt de senaste fem åren, det är hela upplägget för showen. Den spänner mellan bröllop och begravningar, uppväxt och missväxt. Det är roligt, sorgligt, dråpligt och dräpande om vartannat.
Mycket av handligen förs framåt av musik, och stämsång utlovas!

Babben hälsar välkommen till Lisebergsteatern:

Biljettsläpp till Göteborg 29 oktober.

Speldatum:
Premiär: Fredagen den 25 januari kl. 19.30
Lördagen den 26 januari kl. 16.00
Lördagen den 26 januari kl. 19.30
Fredagen den 1 februari kl. 19.30
Lördagen den 2 februari kl. 16.00
Lördagen den 2 februari kl. 19.30
Fredagen den 8 februari kl. 19.30
Lördagen den 9 februari kl. 16.00
Lördagen den 9 februari kl. 19.30
Söndagen den 10 februari kl. 15.00
Fredagen den 15 februari kl. 19.30
Lördagen den 16 februari kl. 16.00
Lördagen den 16 februari kl. 19.30
Fredagen den 22 februari kl. 19.30
Lördagen den 23 februari kl. 16.00
Lördagen den 23 februari kl. 19.30
Fredagen den 1 mars kl. 19.30
Lördagen den 2 mars kl. 16.00
Lördagen den 2 mars kl. 19.30

----------------------------------------------------------------------------------

För pressbilder: www.2entertain.com
Intervjuförfrågningar, kontakta Big Is Promotion.
Pauline Lindberg & Birgitta Haller
Big Is Promotion – www.bigispromotion.se
birgitta.haller@bigispromotion.se - mobil: +46 739-84 77 86
pauline.lindberg@bigispromotion.se - mobil: +46 722 50 19

• babben larsson
  • lisebergsteatern
  • 2entertain

2Entertain initierar, producerar, marknadsför och säljer underhållning med hög kvalité till en bred publik på olika mötesplatser sedan  starten 1987. Visionen är ständig utveckling av show & business. 2Entertain är delägare i Osloteatern Chat Noir, Stockholmsteatrarna Oscarsteatern, Intiman och China Teatern. 2Entertain driver också Lisebergsteatern i Göteborg och Vallarnas friluftsteater i Falkenberg. 2Entertain, med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo och Falkenberg, är en del av 2E Group.

2E Group, Nordens ledande upplevelsekoncern, skapar  upplevelser och möten för en bred publik. I koncernen ingår 2Entertain, Hansen Event & Conference samt Wallmans Nöjen. 2E Group AB (publ) med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Malmö, Växjö och Falkenberg är listat på First North med Remium som Certified Adviser

Tobias Dorthé

Project Manager Sales & Marketing 031-733 67 12