Claes Månsson byter kyrka mot kärlek

2Entertain - part of 2E Group. Nu släpper vi information om sommarens ensemble på Vallarnas Friluftsteater.

Den katolske prästen har levt utan sex - och istället frossat i wienerbröd. Plötsligt inser prästen: han är inte katolik. Den 28 juni är det premiär för ”Bröllop i Kikar´n” på Vallarna i Falkenberg.

- Allt är ett missförstånd. Att pojken föddes i sakristian behöver inte innebära att han föddes till katolsk präst, säger Claes Månsson med ett skratt.

I rollen som omvänd präst syns en folkkär tvåmetersman, som just nu spelar in en ny säsong av ”Welcome to Sweden”.

- Alla år i celibat är bortkastade. Prästen blir fruktansvärt stressad över allt han måste ta igen. 1954 fanns inte speed-dejting, så prästen måste hitta egna vägar, säger Claes Månsson med ett skratt.

Årets föreställning är en fristående uppföljare till förra årets hyllade succé ”Brännvin i Kikar´n”.

- En katolsk präst som inte längre måste leva i celibat. Som bara har missuppfattat en liten detalj. Vi kände att det kunde bli en bra story, säger buskisförfattarna Jojje Jönsson och Lars Classon i kör.

Ett av de nav som årets föreställning snurrar kring är brevbäraren Dag-Otto (Jojje Jönsson), vars förvirrade brevutdelning ställer till med förvecklingar.

- Jag läste på Ulf Lundells blogg att han inte tyckte Filippa Bark var bra buskis. Därför är han välkommen till oss, här ska han inte bli besviken. Han har två biljetter i brevlådan på Österlen, om bara några dagar, säger Jojje Jönsson.

Även i år spelas den pensionerade sjömannen Våge av Stefan Gerhardsson och Kronobergs svar på Julia Caesar, Siw Carlsson, spelar den godmodiga och rakryggade Dagmar Larsson.

Jeanette Capocci fick strålande recensioner efter förra sommarens gästspel på Robert Gustafssons teater i Kalmar. Nu spelar hon den omständliga och osäkra Anna-Lisa, ett butiksbiträde från Värnamo som motvilligt ska gästa ex-pojkvännens bröllop i Buskviken. Men ingen anar att just hon - den oskuldsfulla flickan från Värnamo - planerar en drastisk kupp, för att överraska brudparet.

Att Värnamo får detta fokus är en nostalgisk klackspark och ett tack till staden för den handfasta betydelse den har för Stefan & Krister.Teatergänget fick sitt stora genombrott, för 30 år sedan, i just Värnamo.Numera är det Krister Classons son, Lars Classon, som skriver manus och som har inkluderat den kärvänliga nostalgikopplingen till Värnamo.

Den bröllopslystne ex-pojkvännen spelas av Mikael Riesebeck. Hans rollfigur Tage är en bortcurlad unge, som ärvt en förmögenhet och ockuperar ett kontor på familjeföretaget. Tage är avundsjuk, bland annat på regionens fotbollsstjärnor, som beundras av alla fruntimmer. Därför syns Tage allt som oftast i Elfsborgs matchtröja, för att försöka stjäla den utstrålning som omger stjärnan Ove Grahn.

- Ove Grahn tillhörde stjärnorna i Elfsborg. Men Tage applicerar sin avundsjuka både till höger och vänster. Det ironiska är att Riesebeck är född i Grimsås, strax utanför Borås, men har ingen koll på fotboll. Han har fått börja lära sig nu, säger regissören Lars Classon med ett skratt.

Biljetterna till årets föreställning släpps tisdagen den 7 april kl 10.00. Mer info på www.vallarna.se

Rollistan, Vallarna 2015
Dag-Otto, brevbärare - Jojje Jönsson
Gert Blid, katolsk pastor - Claes Månsson
Våge Jonsson, pensionerad sjöman - Stefan Gerhardsson
Dagmar Larsson, pensionatsföreståndare - Siw Carlsson
Anna-Lisa Posse, butiksbiträde - Jeanette Capocci
Bert Grönvall, avskedad VD - Jan Holmquist
Harriet Posse, modebiten överklassdam - Karin Bergquist
Tage Nilsson, kamrer i familjeföretaget - Mikael Riesebeck

Presskontakt: Magnus Stråberg 0705-16 60 90

• 2entertain
  • vallarna
  • dag-otto
  • jojje jönsson
  • clas månsson
  • teater
  • buskis

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas underhållning och möten för fler än 1,8 miljoner gäster varje år – såväl privatpersoner som företagskunder.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2E Group teater, musikal, show och konsert, förmedlar artistbokningar och skapar specialbeställd underhållning. En annan del av verksamheten är Dinnershow, som 2E Group erbjuder på fyra av tio egna arenor.

Genom SHOWTIC.se bedriver 2E Group e-handel inom show, musikal, teater och konsert. På SHOWTIC.se erbjuds såväl koncernens egna som andra aktörers produktioner.

Inom affärsområde Möten planerar, utvecklar och genomför dotterbolaget Hansen möten med hela världen som arbetsfält.

Inom 2E Group finns flera starka varumärken såsom 2Entertain, Wallmans, Golden Hits, Ladies Night, Hamburger Börs m fl.

2E Group har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Växjö och Falkenberg och är listat på First North med Remium som Certified Adviser.

Tobias Dorthé

Project Manager Sales & Marketing 031-733 67 12