Publikfavoriterna Claes Månsson och Thomas Hedengran tillbaka

28 juni har årets skrattfest, Virus i bataljonen, premiär på Vallarna i Falkenberg, Redan nu har man sålt nästan 35 000 biljetter och det lutar åt ett nytt toppår för den så populära friluftsteatern.
I ensemblen ingår bland andra Charlott Strandberg, Jojje Jönsson och Siw Carlsson. Dessutom är de två publikfavoriterna Claes Månsson och Thomas Hedengran åter tillbaka på Vallarna i ledande roller.

- Det är lika häftigt varje gång, att så många redan bestämt sig för att gå på teater i sommar. Försäljningen ligger helt i linje med våra tidigare succésäsonger. Därför släpper vi nu fyra extraföreställningar på söndagar, säger Janne Andersson, producent på 2Entertain.

Två som är tillbaka på Vallarna i sommar är Claes Månsson och Thomas Hedengran.

Claes Månsson senaste insats på Vallarna var 2007 i Hemsöborna - väldigt fritt efter August Strindberg där han spelade drängen Rundqvist. Dessförinnan var han med i Två ägg i högklackat 2005.

- Det är verkligen urtrevligt att få komma tillbaka till Vallarna där miljön och närheten till publiken är något alldeles extra, säger Claes, som i sommar spelar Thor Mendel, en förtidspensionerad militär som entusiastiskt tar sig an nya uppgifter.

Claes är en av våra mest rutinerade skådespelare. Han ingår i Dramatens fasta ensemble sedan 1985 och har bland annat medverkat i ett flertal av Molières komedier som till exempel Misantropen och den Inbillade sjuke. Han tillhör Lorrygänget och har spelat i en lång rad filmer som Yrrol, Den ofrivillige golfaren och Rika barn leka bäst. Under 2008 och även under våren och hösten 2009 har Claes rollen som den tyske pjäsförfattaren Frans Liebkind i musikalen The Producers på Chinateatern i Stockholm.

En av Claes kollegor på Vallarna 2007 var Thomas Hedengran, som då spelade pastorn i Hemsöborna. Thomas har medverkat i filmer som Jägarna, Sökarna och Frostbiten och i tv-serier som Höök och Kommissionen. Han har också en bred erfarenhet från den mer humoristiska sidan - farser som Stulen kärlek och Asiat i spat och revyn Alla ska bada med Galenskaparna och After Shave, är bara några exempel. Just nu är han aktuell i den svensk-irländska filmen Prinsessa, som har premiär i september i år.

- Jag längtar till sommaren, till att få jobba med ensemblen och till den mysiga publiken på Vallarna, säger Thomas, som i Virus i bataljonen spelar den hårdkokte kaptenen Carl Marklund, som är van vid att få som han vill.

Ensemble: Claes Månsson, Thomas Hedengran, Siw Carlsson, Jojje Jönsson, Charlott Strandberg, Mikael Riesebeck, Pär Nymark och Kent Vickell. För regin ansvarar Ulf Dohlsten. Manus är skrivet av Lars Classon och Per Andersson.

För ytterligare information:

Janne Andersson, producent 2Entertain, tfn 070-55 17030,

Malin Lundström, försäljningschef 2Entertain, tfn 0733-64 66 66,

Lars Sjögrell, pressansvarig, tfn 0702-69 53 00

Bilder för fri publicering: www.2entertain.com och www.vallarna.se

2Entertain initierar, producerar, marknadsför och säljer kvalitativ underhållning för en bred publik. I koncernen ingår svenska Hansen Conference & Event. 2Entertain är delägare i Osloteatern Chat Noir samt Stockholmsteatrarna Oscarsteatern och China Teatern. 2Entertain med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo och Falkenberg är listat på First North med Remium som Certified Adviser.