2016 blev Europaresornas år

2016 blev Europaresornas år

Under förra året var resor inom Europa och speciellt till Spanien svenskarnas absoluta favoriter, medan långflygningar valdes bort. Resesöksajten momondo.se har tittat på de 100 mest sökta destinationerna och listat de tio mest och minst populära resmålen 2016.

Var reste egentligen vi svenskar under 2016? Spanien är den stora vinnaren, där framför allt destinationerna Malaga, Alicante och Palma de Mallorca ökade med över 65 procent i sökningar jämfört med 2015. Siffrorna är baserade på jämförelser av över 49 miljoner resesökningar på momondo.se under de senaste två åren.Europeiska resmål överlag har ökat allra mest, medan destinationer som kräver långflygningar däremot har sjunkit i intresse.

– Vi ser att svenskarna verkligen har varit intresserade av solresor med kortare flygningar. Till och med Thailand som länge varit och fortfarande är en favorit har minskat i intresse, vilket kan vara en följd av att vi gärna reser oftare men kortare, säger Robin Eriksson, talesperson för momondo i Sverige.

Destinationerna i toppen och botten under 2016
Bland toppdestinationerna under 2016 ligger Bangkok, Thailand åter på första plats trots att intresset sjunkit med -37,5 procent jämfört med 2015. Andra klassiska toppdestinationer som minskat drastiskt i intresse är sjätteplatsaren New York som minskat -28,6 procent och Phuket på nionde plats som minskat med -40,5 procent. Spanska soldestinationerna Malaga och Palma de Mallorca har däremot alla hoppat upp flera platser på topp 10-listan 2016. Alicante är ny på topplistan med en sjunde plats.

Istanbul har minskat med hela 67,6 procent jämfört med 2015 och gått från sjätte plats 2016 till plats 13. Även Paris har tappat jämfört med tidigare år.

– Årets tragedier kan vara en anledning till det minskade antal sökningar för resor till Turkiet och Frankrike, men trots det ser vi fortfarande ett starkt intresse för dessa fantastiska länder, säger Robin Eriksson.

I botten bland de 100 mest populära destinationerna återfinns bland annat Argentina, Indien och Hawaii. Statistiken tyder på att intresset för just långflygningar var svalt under 2016.

Topp-10 mest populära destinationer under 2016 (i parentes 2015)

Plac. Destination Förändring från 2015

92. Melbourne, Australien -41,5 %
91. Las Vegas, USA -23,9 %

Om sammanställningen
Resestatistiken är baserat på sökningar som gjorts på momondo.se på de 100 mest populära destinationerna under perioden 1 januari – 31 december 2016, jämfört med samma period 2015. I statistiken bygger på över 49 miljoner sökningar.

momondo.se är en gratis, oberoende och global resesöksajt som jämför miljontals priser på flyg, hotell och resor. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella medier som Aftonbladet, Expressen, CNN och New York Times. momondo har sitt huvudkontor i Köpenhamn och finns på 35 marknader. momondos mobiltjänster finns även tillgängliga gratis för iPhone och Android