Fyra av tio deppiga efter semestern

Fyra av tio deppiga efter semestern

Sommaren närmar sig sitt slut och det är dags för många att gå tillbaka till jobb eller skola. Men hur känner svenskarna kring att komma tillbaka till vardagen? Resesöksajten momondo.se har i sin årliga reseundersökning kunnat se att 42 procent av svenskarna känner sig nedstämda efter sommarsemestern.

För många som har varit utomlands i sommar kan det innebära en viss nedstämdhet att resan man sett så mycket fram emot nu är över och att vardagen väntar.Mer än fyra av tio svenskar har någon gång känt sig nedstämda efter en utlandssemester. Det visar en årlig undersökning från resesöksajten momondo.se om våra resvanor.

– Eftersom vi vet att svenskarna planerar sin resa långt i förväg är det helt naturligt att det uppstår en viss tomhet när det man längtat efter så länge plötsligt är över och man ska återgå till vardagen. Många har dock hittat sätt att hantera nedstämdheten. Vår studie visar bland annat att var fjärde person planerar in några dagar extra ledigt hemma efter semesterresan, säger Robin Eriksson, talesperson för momondo i Sverige.

Börja planera nästa resa
Förutom att ta några extra dagars ledighet visar undersökningen även att var fjärde svensk uppger att de drömmer sig tillbaka till semestern för att lindra deppigheten och 14 procent börjar redan planera nästa utlandsresa. Andra knep svenskarna tar till för att bli på gott humör igen är att sova lite längre, unna sig tid för sig själv, umgås med familj och vänner och att försöka äta lite mer hälsosamt.

– Ett bra tips kan vara att ge sig själv något kul att se fram emot, till exempel en kortare weekendresa. Vi ser att Köpenhamn och Gdansk är trendiga resmål just nu, vilka båda kan bli fina destinationer att se fram emot i höst, säger Robin Eriksson.

Några av svenskarnas populäraste metoder för att bota deppigheten efter semestern

• 25 procent av svenskarna planerar in några dagars extra ledighet efter hemkomsten, för att återhämta sig och ladda upp batterierna.
  • 14 procent uppger att de börjar planera nästa resa. Det kan räcka med en kortare weekend för att ha något att se fram emot och planera.
  • En av tio försöker komma igång med träningen och elva procent äter mer hälsosamt.

Om undersökningen:
Undersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 2-12 januari 2017, bland 1 029 svenskar i åldrarna 18-65 år. Totalt har undersökningen genomförts bland 24 700 deltagare i 23 länder.

Alla siffror och citat är fria att använda vid publicering. Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

Har du någon gång känt dig ledsen eller nedstämd efter att ha kommit hem från en utlandssemester?

Ja 42 %
Nej 47 %
Vet ej 11 %

Gör du något av följande för att göra det lättare att återvända till vardagen efter en semester?

Jag ser till att ha några lediga dagar när jag kommer hem från semestern innan jag går tillbaka till jobbet/skolan 25 %
Jag drömmer mig tillbaka till semestern 17 %
Jag söker efter nya resor och destinationer för min nästa semester 14 %
Jag prioriterar att få lite tid för mig själv för att slappna av 13 %