Här är den ultimata resan 2017

Här är den ultimata resan 2017

Var fjärde svensk föredrar att spendera sina pengar på resor. Men hur ser den ultimata semestern ut i år? I samband med den årliga undersökningen om svenskars resvanor kan resesöksajten momondo.se nu avslöja vart, när, och med vilka vi vill semestra med 2017.

Det är äntligen vår och säsongen med långhelger har närmat sig. April är månaden som de flesta börjar smida sommarplaner och då kan det vara bra att känna till resmålet som svenskarna just nu drömmer om. För många kan bilden av den ideala semestern vara att resa med sina bästa vänner och shoppa dagarna i ända, men så är inte fallet.

– Efter att ha frågat människor över hela världen har vi hittat intressant fakta om vilken sorts semester de flesta människor letar efter. Till exempel så föredrar 66 % att resa med sin partner, medan endast 43 procent hellre skulle spendera sin semester med vänner, säger Robin Eriksson, talesperson för momondo i Sverige.

Är du en av dem som gillar att lägga upp härliga bilder på semestern? Du är inte ensam! Undersökningen visar att mer än var fjärde person delar bilder från semestern på sociala medier. När det kommer till hur vi prioriterar resebudgeten så föredrar 35 procent att spara in pengar på shopping medan endast 17 procent är villiga att spara in pengar på att utforska resmålet genom sightseeing och utflykter.

Vi bokar flyg 69 dagar i förväg
Det sägs att planerandet är halva nöjet och det verkar stämma in bra på resenärer från hela världen. Enligt momondos undersökning bokar de flesta av oss resor 69 dagar i förväg och där priset är den avgörande faktorn när det kommer till vilken biljett vi väljer. Det ser ut som att vi är mer tidsbekväma i våra hemländer för då bokar vi hotell endast 22 dagar före resan, medan bokningar av hotell utomlands bokas 44 dagar i förväg.

Bangkok är fortfarande en varm favorit – men Kuala Lumpur är på uppgång
Förutom den globala statistiken har momondo även tittat på svenskarnas mest eftertraktade destinationer och år 2017 lockas svenskarna av de pulserande storstäderna i öst. Bangkok är fortfarande den destination som svenskarna söker mest på, och det kanske inte är så konstigt med tanke på kombinationen av varmt klimat, pulserande storstadsliv och prisvärda restauranger. För resenärer år 2017 är det däremot en annan storstad som börjar ta plats, nämligen Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad.

– Med en ökning på 45 procent i sökningar till Kuala Lumpur jämfört med föregående år verkar svenskarna lockas av andra storstadsalternativ med varmt klimat och stort utbud av upplevelser. Kuala Lumpur är med sin inspirerande kultur och storslagna byggnader utan tvekan årets mest trendiga destination, säger Robin Eriksson.

Resestatistik om svenskarnas mest eftertraktade semester

• 59 % av svenskarna föredrar sin partner eller make/maka som resesällskap
  • 25 % föredrar att spendera sina pengar på resor
  • 59 % föredrar att bo på hotell när de är på semester
  • Priset är den avgörande faktorn för mer än hälften av svenskarna när de bokar flyg (50 %)
  • Den genomsnittliga längden på semester utomlands är 7 dagar
  • Hotell i hemlandet bokas 28 dagar i förväg medan hotell utomlands bokas 48 dagar i förväg
  • Mer än var tredje svensk lägger upp bilder på sociala medier på semestern (35 %)
  • Svenskarna föredrar att spara in pengar på shopping i samband med resan (30 %)

Om undersökningen
Undersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 2-12 januari 2017, bland 1 029 svenskar i åldrarna 18-65 år. Totalt har undersökningen genomförts bland 24 700 deltagare i 23 länder.

Alla siffror och citat är fria att använda vid publicering. Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

momondo.se är en gratis, oberoende och global resesöksajt som jämför miljontals priser på flyg, hotell och resor. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella medier som Aftonbladet, Expressen, CNN och New York Times. momondo har sitt huvudkontor i Köpenhamn och finns på 35 marknader. momondos mobiltjänster finns även tillgängliga gratis för iPhone och Android