Hellre god mat än trendiga kläder på semestern

Hellre god mat än trendiga kläder på semestern

Svenskar på semester bryr sig inte om hur de klär sig. Medan Stockholm Fashion Week nästa vecka, 11 – 17 augusti, glittrar i de senaste klädtrenderna, visar en undersökning av resesöksajten momondo att svenskar på semester inte prioriterar moderiktig klädsel alls.

Trots att Sverige är känt för att vara en modenation visar en internationell undersökning från resesöksajten momondo.se att bara 18 procent av svenskarna tycker att svenskar klär sig trendigt på semestern. Italien toppar listan på moderiktig semesterklädsel medan Finland och Holland hamnar i botten, enligt svenska turister.

Svenskar kopplar av modekläder

Mer än hälften, 55 procent, av de svenska turisterna tycker inte att det är viktigt att ha trendiga kläder på semestern. Vad man har på sig är inte viktigt för att få en bra semester. Det viktiga är att få koppla av, anser hälften av svenskarna.

34 procent av svenskarna anser att turister från Italien är de mest fashionabelt klädda när de reser på semester. Sämst klädda och ytterst lite modeintresserade verkar turister från Holland och grannarna från Finland vara, bara två procent av svenskarna tycker att de klär sig trendigt och tänker på modet.

Grannarna klär sig sämre

Men vad tycker vi om oss själva i jämförelse med andra länder?

18 procent av svenskarna anser att Sverige som nation klär sig bättre än vad våra nordiska grannar i Danmark och Norge gör, dessutom klär vi oss mer fashionabelt i Sverige än folket i såväl Ryssland, England som Tyskland. Om vi får säga det själva, alltså.

”Det är intressant hur modet kan skifta i olika länder, speciellt när vi är på semester. Svenskar som annars är kända för att vara mycket trendigt klädda lägger det intresset åt sidan och fokuserar på annat. I vår undersökning visar det sig att kläder och shopping har mindre betydelse på semestern, svenskarna lägger större vikt och fokus på att äta bra mat och bara koppla av. Över 70 procent tycker att bra mat avgör om semestern varit lyckad. Bara 34 procent anser att bra shoppingmöjligheter är en avgörande faktor för en bra semester”, säger Lasse Skole Hansen, talesman för momondo.

Utdrag från undersökningen

Vad är viktigast för en bra semester?*

·  16 procent av svenskarna tycker att ”all inclusive” är viktigt

·  34 procent av svenskarna tycker att bra shoppingmöjligheter är viktigt

·  49 procent av svenskarna tycker att god service är viktigt

·  59 procent av svenskarna tycker att den lokala atmosfären är viktig

·  10 procent av svenskarna  tycker att festmöjligheter är viktigt

·  50 procent av svenskarna tycker att avkoppling är viktigt

·  32 procent av svenskarna tycker att möjligheten att träffa nya människor är viktigt

·  15 procent av svenskarna tycker att möjligheten till sportaktiviteter är viktigt

Vilka turister använder mest trendiga kläder? *

·  5 procent av svenskarna tycker att danskar använder trendiga kläder

·  7 procent av svenskarna tycker att norrmän använder trendiga kläder

·  18 procent av svenskarna tycker att svenskar använder trendiga kläder

·  2 procent av svenskarna tycker att finnar använder trendiga kläder

·  4 procent av svenskarna tycker att tyskarna använder trendiga kläder

·  10 procent av svenskarna tycker att engelsmän använder trendiga kläder

·  8 procent av svenskarna tycker att spanjorer använder trendiga kläder

·  34 procent av svenskarna tycker att italienare använder trendiga kläder

·  2 procent av svenskarna tycker att holländare använder trendiga kläder

·  3 procent av svenskarna tycker att ryssar använder trendiga kläder

·  27 procent av svenskarna tycker att fransmän använder trendiga kläder

Till vilken grad håller du med om att det är viktigt att klä sig trendigt under semestern?

·  4 procent av svenskarna instämmer starkt

·  9 procent av svenskarna instämmer

·  30 procent av svenskarna håller varken med eller inte med

·  30 procent av svenskarna håller inte med

·  25 procent av svenskarna håller inte alls med

*Flera svarsalternativ är möjliga.

Om studien

Analysen är utförd av resesöksajten momondo och behandlar svenskarnas resvanor och trender. Data har samlats in genom en e-survey via Research Now’s panel under perioden 9-19 januari 2014. Det har samlats in 1000 enkätsvar bland svenskar i åldern 18-65 år och representativt fördelat på kön, ålder, utbildning, region och därefter viktats.

För mer information kontakta:

Elin Norlin, Comvision, 070-279 86 40, elin@comvision.se

Pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/momondo