Hetaste europeiska resmålen för höstlovet

Hetaste europeiska resmålen för höstlovet

Insikten om att sommaren börjar lida mot sitt slut väcker ofta tankar om nästa semester, och när höstledigheten nalkas kliar det i fingrarna hos svenska semesterfirare. Hotell- och resesöksajten momondo.se har tittat på vilka fem europeiska destinationer som trendar inför årets höstlov - och det är dags att börja boka!

Efter en klassisk svensk sommar med opålitligt väder ser hotell- och resesöksajten momondo.se att en stor del svenska resenärer längtar efter att spendera höstledigheten i en solstol. Dock är det inte bara strandhäng och avkoppling som lockar svenskarna, utan kombinationen av stadsliv och värme har visat sig vara väldigt populärt. Städer som utlovar såväl solbränna som storstadspuls trendar, där resmål som Málaga, Barcelona och Alicante kan innefatta båda delar.

- London visar sig återigen ligga i topp när svenskarna planerar höstlovet. Den största uppstickaren i årets topplista är dock Barcelona. Detta tror vi beror på att solen lös med sin frånvaro under den gångna sommaren, i förhållande till förra året. Barcelonas ökning indikerar att svenskarna inte är redo att ge upp hoppet om värmen, och det är inte helt ovanligt att staden bjuder på upp emot 20 grader under de tidiga höstmånaderna, säger Lasse Skole Hansen, talesperson för momondo.

1. London
London har visat sig vara ett väldigt populärt resmål även i år, och Europas tredje största stad har mycket att erbjuda. Denna tidlösa klassiker lockar svenskarna med färgsprakande kultur, sevärdheter och ett pulserande uteliv. Besök marknaderna i Brick Lane och Camden, kolla på fotboll i världsklass eller njut av en klassisk afternoon tea. Mer brittiskt än så blir det inte.

2. Málaga
I den största staden på Spaniens sydkust behövs inga kompromisser, här kan du uppleva såväl stadspuls som paraplydrinkar på stranden. Resan till Málaga gör sig bäst framåt hösten, då temperaturerna sjunkit ett snäpp och turisterna blivit färre, något som gör det enklare för dig att hitta dina favoriter i denna mångsidiga stad.

3. Alicante
I denna kustpärla finner du fantastisk mat, imponerande shopping och sagolika sandstränder. Alicante är staden som har det mesta; njut av solnedgången på den långa och vackra strandpromenaden eller ta en golfrunda på någon av Spaniens bästa golfbanor. Stadens storlek gör det även enkelt att ta sig runt till fots.

4. Barcelona
Uppstickaren Barcelona förknippas ofta med dundrande Las Ramblas och det evigaparadbygget Sagradá família. I världsstaden huserar såväl pittoreska boquerior som bjuder på gastronomiska käftsmällar som livliga barer. Matälskaren bör styra stegen mot restauranger som tar avstamp i det katalanska köket, som utlovar experimentell matlagning som enligt sägnen ska vara Spaniens främsta.

5. Istanbul
Istanbul är staden där öst möter väst, där influenserna från Europa och Asien möts och tar form i en häftigt levande stad. Årets bubblare är Turkiets största stad med stark karaktär och spännande arkitektur. Besök den välkända marknaden Grand Bazaar och den egyptiska kryddbasaren, eller ta en dag för avslappning på ett klassiskt turkiskt spa för en fulländad upplevelse.

Hit reser svenskarna på höstlovet

Om statistiken:
Sökdatan baseras på sökningar efter tur-och-returflyg på momondo.se under perioden 01.03.2018 - 01.09.2018 gällande resor under perioden 26.10.2018 - 02.11.2018 samt för sökningar under perioden 01.03.2019 - 01.09.2019 för resor under perioden 25.10.2019 - 01.11.2019. Populära destinationer är baserat på de 50 mest sökta destinationerna.

Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

momondo.se är en gratis och inspirationsgivande global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och hyrbilar. Med huvudkontoret i Köpenhamn är momondo aktiva i över 30 internationella marknader. momondos mobila applikationer finns även tillgängliga gratis för iPhone och Android. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph. momondo drivs av Kayak, ett oberoende dotterbolag av Booking Holdings Inc.