Spektakulära St Patrick's Day-firanden världen över

Spektakulära St Patrick's Day-firanden världen över

Sång, dans, gröna ansiktsmålningar och skummande ölsejdlar – den 17 mars firas den irländska traditionen St Patrick's Day. Själva firandet skiljer sig däremot åt beroende på var man befinner sig. Nu har hotell- och resesöksajten momondo.se listat åtta spektakulära St Patrick's Day-fester världen över.

St Patrick's Day som firas den 17 mars är i grunden en irländsk helgdag till minne av skyddshelgonet Patrick, även känd som den person som införde kristendomen på Irland. Idag är traditionen en starkt rotad festhögtid och världen över firas dagen med parader, gatufester och grönfärgade ikoniska byggnader. På vissa platser tar man dock firandet steget längre. Hotell- och resesöksajten momondo.sehar listat platserna där man får en St Patrick's-upplevelse utöver det vanliga.

Pulserande gatufest – Buenos Aires
Trots att Buenos Aires ofta kallas för “Sydamerikas Paris” skulle staden kunna tas för att vara självaste Dublin den 17 mars. Festivalen är det största St Patrick's Day-firandet i hela Sydamerika och staden förvandlas till en stor gatufest med beerpong-turneringar, parader, livemusik och matstånd.

Världens största St Patrick's Day parad – New York
Inte helt oväntat. I staden med extra allt återfinns även den största St Patrick's paraden i världen – till och med större än på Irland. Paraden pågår ungefär sex timmar och i äkta New York-anda marscherar den maffiga paraden upp längst Fifth Avenue bland exklusiva butiker och berömda skyskrapor.

Fem dagars festival – Dublin
Naturligtvis vet irländarna bäst hur man firar St Patrick's Day. Deras firande pågår inte mindre än fem dagar i form av en stor stadsfestival. Festligheterna inkluderar hela staden och beskrivs som ”kulturfesten på Irland” där man hyllar den rika kulturhistorien med musik, pubevent, parader och mycket öl.

Stadsfloden färgas grön – Chicago
En stor del av befolkningen i Chicago har en irländsk-amerikansk historia varför firandet här är stort. Staden kryllar av säckpipespelare, irländska dansare och utklädda människor. Den årliga paraden i staden lockar tusentals människor men mest spektakulärt är ändå floden som flyter genom stadskärnan som varje år sedan drygt 50 år tillbaka färgas grön med hjälp av ett vegetabiliskt färgämne.

Irländskt nätverkande – Tokyo
I Tokyo hålls sedan 1992 den största av flera St Patrick's Day-parader i landet. Initiativet startade med syfte att introducera Irland för den japanska befolkningen men har utvecklats till ett årligt firande i en härlig mix av traditionellt japanska influenser tillsammans med irländska kostymer.

Spaniens största St Patricks Day-firande – Cabo Roig
Den lilla staden Cabo Roig i sydöstra Spanien är ett känt för att resmål för de som är ute efter lugn och ro. Det man inte kan tro är att den lugna staden även är hem för vad som sägs vara landets största St Patricks Day-firande, med Madrid på andraplatsen. Varje år den 17 mars hålls en parad längst med huvudgatan, med aktiviteter för alla åldrar och restauranger och barer som får irländskt tema. Dagen avrundas även med en fyrverkerishow.

Marscherande hundparad – San Francisco
Invånarna I San Francisco älskar verkligen sina fyrbenta vänner. Här har hundarna egna pride-parader, festivaler, skönhetstävlingar och nu även en alldeles egen St Patrick's Day-parad. De branta och krokiga backarna fylls med marscherande irländska setters och terriers iklädda gröna kostymer för att hylla sitt irländska ursprung.

St Patricks Day på hemmaplan – Stockholm
Om man vill uppleva ett mer traditionellt St Patrick's Day-firande behöver man faktiskt inte resa så långt. I Stockholm går varje år en parad mellan Humlegården och Gamla Stan. Dagen kan avslutas på närmast närliggande irländska pub, som med all säkerhet också har en helkväll på agendan.

Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

momondo.se är en gratis och inspirationsgivande global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och hyrbilar. Med huvudkontoret i Köpenhamn är momondo aktiva i över 30 internationella marknader. momondos mobila applikationer finns även tillgängliga gratis för iPhone och Android. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph. momondo drivs av Kayak, ett oberoende dotterbolag av Booking Holdings Inc.