Svenskar tar täten i Facebook på semestern

Svenskar tillhör de ivrigaste i Europa på att uppdatera sina sociala medier regelbundet även under sin semesterresa, 57 % laddar upp texter, bilder och video på sina Facebook-sidor och Instagram under sin ledighet.

Detta visar en ny undersökning som resesöksajten momondo nu presenterar om europeiska resenärers vanor att använda sociala medier när de reser bort på semester. Analysen har genomförts på över 1 000 intervjupersoner i åldrarna 18-65 år.

Sverige slår Danmark

– Sverige ligger oftast i täten när det gäller att använda sociala medier men vi förvånas över att det är så stor skillnad mellan Sverige och Danmark, där det råder ett motsatt förhållande, 60 % uppdaterar inte sin Facebook på semestern, kommenterar Robin Eriksson, marknadschef för momondo Sverige.

Men 42 % av svenskarna låter helt bli att pyssla med sociala medier på semestern. Det kan bero på en större medvetenhet om att inbrottsrisken kan öka i hemmen när man öppet visar att man är borta på semester.

– Det här är ett fenomen som ofta diskuteras som en av baksidorna med att använda sociala medier semestertid, menar momondos Robin Eriksson.

Kvinnor mest aktiva på nätet

Inte helt otippat är det den yngre målgruppen mellan 18-35 år som fingrar mest på mobilen på semestern, sammanlagt 65 % laddar upp nyheter, bilder och video, och det är en majoritet kvinnor som är aktiva på nätet, 68 % mot 47 % män.

Momondos analys visar också att semesteraktiviteten på sociala medier är som störst på utlandsresan, 78 % av de som använder sociala medier uppdaterar flera gånger per vecka men att detta fortsätter även sedan man kommit hem. 60 % laddar upp bilder och texter även efter hemkomsten.

– Sociala medier har ju fördelen att det ger resan nya dimensioner i och med att man kan dela sina upplevelser med sina vänner och kanske inspirera till nya resor och resmål, vilket också momondos olika appar inspirerar till, förklarar Robin Eriksson.

Fakta från analysen:

Uppdaterar du sociala medier på semestern?

·  27 procent svarade ja, texter om semestern

·  27 procent svarade ja, bilder från semestern

·  Tre procent uppdaterar video

·  42 procent svarade nej

·  14 procent svarade att de inte använder sociala medier

NÄR uppdaterar du dina sociala medier?

·  30 procent gör det före semestern

·  78 procent uppdaterar under semestern

·  60 procent gör det efter hemkomsten från semestern

·  2 procent svarar att de inte vet

Hur ofta laddar du upp på sociala medier under din semester?

·  6 procent svarar flera gånger per dag

·  25 procent svarar en gång per dag

·  36 procent gör det var 2:a-4:e dag

·  13 procent gör det var 5:e-7:e dag

·  14 procent svarar mindre än en gång per vecka

·  3 procent gör det inte alls

·  4 procent anger att de inte vet

·  Sex procent svarar att de inte vet varför de planerar att resa

Vad gör du med dina semesterbilder när du kommer hem?

·  23 procent laddar upp dem på sociala medier

·  17 procent printar ut och sätter in dem i fotoalbum

·  57 procent visar dem för familj och vänner

·  10 procent använder dem inte alls efter semestern

·  16 procent svarar andra sätt

·  4 procent tar inte foton alls

·  4 procent svarar att de inte vet

*Flera svarsalternativ är möjliga.

Om studien

Analysen är utförd av resesöksajten momondo och behandlar svenskarnas resvanor och trender. Data har samlats in genom en e-survey via Research Now’s panel under perioden 9-19 januari 2014. Det har samlats in 1000 enkätsvar bland svenskar i åldern 18-65 år och representativt fördelat på kön, ålder, utbildning, region och därefter viktats.

För mer information kontakta:

Elin Norlin, Comvision, 070-279 86 40, elin@comvision.se

Pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/momondo