Svenskarna köper minst souvenirer

Svenskarna köper minst souvenirer

Att få en souvenir från vänner eller släktingar verkar bli allt ovanligare. Svenskarna är nämligen de som köper allra minst souvenirer med sig hem från resan. Det visar en undersökning från resesöksajten momondo som genomförts i 20 länder.

Ryssar, portugiser och kineser hamnar högst upp på listan över de som köper mest souvenirer. De nordiska länderna, framförallt Sverige, är inte alls lika benägna att köpa med sig minnen hem från resan. Mindre än var tredje svensk uppger att de vanligen köper med sig souvenirer hem från resan.

– Globalt sett är souvenirer det vanligaste köpet att ta med sig hem från resan. Antingen som minne eller att ge bort till vänner och bekanta. Men när det kommer till inköp av saker på resan för svenskar handlar det oftare om att priset på varan är billigare än hemma, snarare än att köpa med sig ett minne från resan, säger Robin Eriksson, Nordenchef på momondo.

Ser man till ålder och kön så köper unga svenskar mer souvenirer än äldre. I åldersgruppen 18-22 år så svarar 40 procent att de vanligen köper souvenirer med sig hem från resan, medan endast 25 procent i åldersgruppen 55-65 år svarar att de vanligen köper med sig souvenirer.

Kläder och alkohol viktigast i norden
Sverige, men även de andra nordiska länderna, köper hellre kläder och skor på resan än souvenirer. Kläder och skor ligger högst upp på listan i samtliga nordiska länder utom Norge, där är alkoholen det vanligaste att köpa med sig hem. Andra saker som är populära bland nordborna att köpa med sig från resan är godis, parfym och smink.

Topplista för svenskarna att ta med sig hem från resan:

1. Kläder och skor 40 %
2. Alkoholhaltiga drycker 32 %
3. Souvenirer 32 %
4. Parfym, kosmetika och hudvård 24 %
5. Godis 20 %
6. Delikatesser 16 %
7. Smycken 15 %
8. Elektronik 10 %
9. Tobak 9 %
10. Jag köper inte med saker hem från resan 8 %
11. Annat 7 %
12. Leksaker 6 %

Så svarar de övriga nordiska länderna:

Norge Danmark Finland
Kläder och skor 45 % 43 % 40 %
Alkoholhaltiga drycker 47 % 18 % 38 %
Souvenirer 35 % 39 % 39 %
Parfym, kosmetika och hudvård 33 % 26 % 20 %
Godis 29 % 16 % 34 %
Delikatesser/Mat 18 % 17 % 23 %
Smycken 14 % 19 % 15 %
Elektronik 8 % 7 % 7 %
Tobak 22 % 11 % 14 %
Jag köper inte med saker hem från resan 5 % 10 % 7 %
Annat 8 % 7 % 6 %
Leksaker 8 % 5 % 6 %
Vet inte 5 % 8 % 8 %

Om undersökningenUndersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 6-13 januari 2016, bland 1008 svenskar i åldrarna 18-65 år. Totalt har undersökningen genomförts bland 29 000 deltagare i 20 länder.

momondo.se är en gratis, oberoende och global resesöksajt som jämför miljontals priser på flyg, hotell och resor. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella medier som Aftonbladet, Expressen, CNN och New York Times. momondo har sitt huvudkontor i Köpenhamn och finns på över 32 marknader. momondo’s mobiltjänster finns även tillgängliga gratis på i iPhone och Android